Empowering Students and Teachers in Cape Verde by Building and Using Microscopes from Recycled Materials

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v15i2.436

Keywords:

Cape Verde, Science teaching, Low-cost materials, Microscopy, Sustainability

Abstract

This study explores the implementation of the Reused Material Microscope (RMS) in practical science classes in secondary schools in Praia, Cape Verde, and its impact on teaching in resource-limited contexts. Using questionnaire surveys, interviews and free observation, the research collected data from teachers (n=24) and students (n=50), revealing broad acceptance and satisfaction with the MMR, praised for its affordability, simplicity and potential to make lessons more attractive and inclusive. Most of the students expressed an interest in producing the MMR for use in their schools, indicating a high potential for adoption. The teachers emphasised that the training brought them new and effective methods for practical science teaching. The testimonies indicate that the MMR meets a demand for accessible tools, promoting scientific teaching that values social responsibility and sustainability, in line with the vision of an emancipatory and ethical science. We conclude that the MMR represents a viable and innovative strategy for enriching science education in Cape Verde.

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Author Biographies

Fredson Jorge dos Santos Delgado, Ministerio da Educação de Cabo Verde

É licenciado em Ciências Biológicas (Universidade de Cabo Verde) e Mestre em Ensino e Divulgação das Ciências (Faculdade de Ciências da Universidade do Porto). Atualmente é professor e Coordenador acional de Biologia pelo Ministério da Educação de Cabo Verde. Como investigador alimenta o interesse na produzindo materiais de baixo custo para o ensino das ciências em países de baixo rendimento.

Betina Lopes, Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro

Licenciada em Biologia (Ramo formação Educacional) pela Universidade de Coimbra. Mestre em Comunicação em Educação em Ciências e Doutora em Educação (Ramo Didática e Desenvolvimento Curricular) pela Universidade de Aveiro (Portugal). Vicecoordenadora do Centro de Investigação em Didática e Tecnologia Educativa na Formação de Formadores ( CIDTFF ) e Diretora do curso de mestrado Ensino de Biologia e Geologia no 3º ciclo do Ensino Básico e Ensino Secundário.

Bruno Sanches, Casa da Ciência da Praia

Biólogo e Professor de Biologia, licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade de Cabo Verde. Atualmente, atua como Assistente de Pesquisa na Casa da Ciência da Praia, parte integrante da Universidade de Cabo Verde. Bruno é um entusiasta da divulgação científica e dedica-se apaixonadamente à democratização do conhecimento científico, buscando tornar a ciência acessível a todos

Carla Morais, CIQUP, Faculdade de Ciências da Universidade do Porto

Licenciada em Química, Mestre em Educação Multimédia, Doutorada e Agregada em Ensino e Divulgação das Ciências pela Faculdade de Ciências da Universidade do Porto (FCUP). É Professora Auxiliar com Agregação e membro da Unidade de Ensino das Ciências nessa Faculdade. É membro da Comissão Coordenadora do Centro de Investigação em Química da Universidade do Porto (CIQUP), onde coordena o grupo de investigação “RT5: Educação, Comunicação de Ciência e Sociedade”

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Published

2025-07-31

How to Cite

dos Santos Delgado, F. J., Lopes, B., Sanches, B., & Morais, C. (2025). Empowering Students and Teachers in Cape Verde by Building and Using Microscopes from Recycled Materials. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 15(2), e436. https://doi.org/10.25757/invep.v15i2.436