Empowering Students and Teachers in Cape Verde by Building and Using Microscopes from Recycled Materials
DOI:
https://doi.org/10.25757/invep.v15i2.436Keywords:
Cape Verde, Science teaching, Low-cost materials, Microscopy, SustainabilityAbstract
This study explores the implementation of the Reused Material Microscope (RMS) in practical science classes in secondary schools in Praia, Cape Verde, and its impact on teaching in resource-limited contexts. Using questionnaire surveys, interviews and free observation, the research collected data from teachers (n=24) and students (n=50), revealing broad acceptance and satisfaction with the MMR, praised for its affordability, simplicity and potential to make lessons more attractive and inclusive. Most of the students expressed an interest in producing the MMR for use in their schools, indicating a high potential for adoption. The teachers emphasised that the training brought them new and effective methods for practical science teaching. The testimonies indicate that the MMR meets a demand for accessible tools, promoting scientific teaching that values social responsibility and sustainability, in line with the vision of an emancipatory and ethical science. We conclude that the MMR represents a viable and innovative strategy for enriching science education in Cape Verde.
Downloads
References
Araki, T. (2017). The history of optical microscope. Mechanical Engineering Reviews, 4(1), 16-00242-16–00242. https://doi.org/10.1299/mer.16-00242
Astolfi, J. P., & Develay, M. (2001). A Didática das Ciências. Papirus Editora.
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Edições 70.
Cachapuz, A. (2022). Educação Em Ciências: Contributos Para a Mudança. Revista Vitruvian Cogitationes, 3(2), 64–80. https://doi.org/10.4025/rvc.v3i2.65705
Cachapuz, A. (2023). Educação em ciências: pensar o todo. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, 4, e023006–e023006. https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/933/430
Cachapuz, A., Gil-perez, D., Carvalho, P. de A. M., Praia, J., & Vilches, A. (2005). A necessária renovação do ensino das ciências. Cortez Editora.
Calado, A. M. (2019). História do Ensino de Histologia. História da Ciência e Ensino: construindo interfaces, 20, 455–466. https://doi.org/10.23925/2178-2911.2019v20espp455-466
Calligaro, A., & Calligaro, A. L. (1999). The Museum for the History of the University of Pavia and the birth of histology. Journal of the History of the Neurosciences, 8(2), 106–112.
Coutinho, C. P. (2023). Metodologia de Investigação em Ciências Sociais e Humanas Teoria e Prática. Edições Almeida.
Das, K., Dutta, P., & Gogoi, J. (2021). ‘ Foldscope ’- A simple and economical microscope. Journal of Biological Education, 55(2), 217–222. https://doi.org/10.1080/00219266.2019.1682641
Delgado, F. J. S., Vaz, C. A. G., Lima, H. S., Correia, K. E. G., Borges, M. A. S. A., Ughalah, O. Q., & Lopes, B. D. S. (2023). Montagem de microscópios a partir de resíduos: um exemplo de cabo verde. APEduC Revista-Investigação e Práticas em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia, 4(1), 138–152. https://doi.org/https://apeducrevista.utad.pt/index.php/apeduc/article/view/424
dos Santos, E. I., de Carvalho Piassi, L. P., & Ferreira, N. C. (2004). Atividades experimentais de baixo custo como estratégia de construção da autonomia de professores de Física: uma experiência em formação continuada. http://www.sbf1.sbfisica.org.br/eventos/epef/ix/sys/resumos/T0058-1.pdf%0A
Fonseca, L., Pires, O., & Martins, R. (2015). Cabo Verde - Reflexões e Mensagens. Fundação Amílcar Cabral.
Junior, N. V., & da Silva, A. L. V. (2010). O uso de protótipos para o ensino de robótica e desenvolvimento dos modelos mentais. Revista de Ensino de Engenharia, 28(2), 64–68. http://revista.educacao.ws/revista/index.php/abenge/article/view/79/59
Locatelli, A., & da Rosa, C. T. W. (2015). Produtos educacionais: características da atuação docente retratada na I Mostra Gaúcha. Revista Polyphonía, 26(1), 197–210. https://doi.org/https://doi.org/10.5216/rp.v26i1.37990
Martins, I. P. (2022). Educação CTS / CTSA ainda é tema para discussão? Revista CTS, 17(50), 123–129. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8735017.pdf
Mayor, F. (1999). La ciencia:¿por qué y para quién? El Correo e la Unesco, 9. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000115859_spa
DL n.o 13/2018: Lei de Base do Sistema Educativo Cabo-verdiano, Pub. L. No. Boletim Oficial n.o80 – 1.a Série, de 07 de Desembro de 2018, 1934 (2018). https://minedu.gov.cv/media/orientacao/2020/10/06/Decreto-legislativo_no_13_2018_LBSE.pdf
DL n.o 27, 28, 29 e 30: Reforma do Sistema Educativo Cabo-verdiano, Pub. L. No. Boletim Oficial n.o68 – 1a Série, de 12 de julho de 2022 (2022). https://kiosk.incv.cv/V/2022/7/12/1.1.68.4313/
Ministério de Educação. (2006). Amadeu Cruz satisfeito com o Orçamento do Estado para o Ministério da Educação. https://minedu.gov.cv/noticias75
Rabelo, E. R., Martins, L. M., da Sivla, A. M. F. D., & Mangiavacchi, B. M. (2020). Aula prática com materiais de baixo custo: uma proposta alternativa para o ensino de microbiologia no ensino fundamental. Múltiplos acessos, 5(1), 1–15. https://doi.org/https://doi.org/10.51721/2526-4036/v5n1a1
Rosenthal, C. K. (2009). The beginning. Nature Cell Biology, 11(S1), S6–S6. https://doi.org/10.1038/ncb1938
Santana, E., De Souza, C. R., Teixeira, & Sampaio, S. F. (2018). Impactos do uso de experimentos de baixo custo no ensino de genética em colégios de ensino médio. Revista Ciências & Ideias, 42–56. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2017v8i2.682
Shambare, B., & Simuja, C. (2022). A Critical Review of Teaching With Virtual Lab: A Panacea to Challenges of Conducting Practical Experiments in Science Subjects Beyond the COVID-19 Pandemic in Rural Schools in South Africa. Journal of Educational Technology Systems, 50(3), 393–408. https://doi.org/10.1177/00472395211058051
Teles, N., & Fonseca, M. J. (2019). A importância do microscópio ótico na revolução científica - das práticas educacionais à representação museológica. História da Ciência e Ensino: construindo interfaces, 20, 126–140. https://doi.org/10.23925/2178-2911.2019v20espp126-140
Vaile, F. K. U., Lopes, B., & Loureiro, M. J. (2021). Inovar na Educação em Ciencias em Angola: Um estudo exploratorio na formação continua de professores na area da Bioenergetica. Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional, 11(1), 102–122. https://doi.org/https://doi.org/10.25757/invep.v11i1.229
Veeraraghavan, R., & Silverstein, J. (2021). Microscopes in Education: Unlocking Unseen Worlds and Undreamed-of Futures. Microscopy Today, 29(2), 48–51. https://doi.org/10.1017/s1551929521000493
Vieira, K. M., Bernini, P. C., Paula, B. R. de, Martino, D. P., Souza, D. C. de, Monnerat, C. S., & Correa, S. F. (2019). Instrumentação para o ensino de química utilizando materiais de baixo custo. Research, Society and Development, 8(5), e2285767. https://doi.org/10.33448/rsd-v8i5.767
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Author(s) and Da Investigação às Práticas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Articles published or submitted to Da Investigação às Práticas are licensed according to Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Authors agree that:
Copyrights of all articles published are retained by authors with first publication copyright granted to the journal.
All articles are under the Creative Commons Attribution License recognizing the authorship of the publication and identifying that first publication took place in this journal.
Authors have the right to free distribute or make available in private or institutional pages the version published by Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional provided the original proper citation.
The journal only accepts articles not published previously (except in the form of an abstract or as part of academic thesis), that it is not under consideration for publication elsewhere. After published, the article cannot be published again partial or totally without the editorial board consent.