Teachers’ experience with digital language in preschool
DOI:
https://doi.org/10.25757/invep.v15i2.406Keywords:
Teaching practices, Digital Technologies, Educational processes, Pre-schoolAbstract
The presence of digital technologies seems to be widely disseminated among the Brazilian population, and naturally, it is expected that they be integrated into the school environment, including in Pre-school Education. This study aims to investigate the perceptions of digital education expressed by teachers who teach at a preschool located in Bragança-Pará, an institution that incorporates Digital Technologies (DT) into its learning environments. Using a qualitative approach, the study adopts a descriptive and exploratory methodology based on semi-structured interviews conducted in the field. The data are analyzed through content analysis according to the technique proposed by Bardin. The results highlight that the incorporation of technological resources into preschool classes provides teachers with opportunities to enhance their pedagogical practices and knowledge construction, emphasizing the importance of Digital Technologies in contemporary Pre-school Education.
Downloads
References
Almeida, P. de. (2018). Tecnologias digitais em sala de aula: o professor e a reconfiguração do processo educativo. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 8(1), 4–21. https://doi.org/10.25757/invep.v8i1.124
Barbosa, M. C. S. (2010). Pedagogia da infância. In D. A. Oliveira, A. M. C. Duarte, & L. M. F. Vieira (Orgs.), Dicionário: Trabalho, profissão e condição docente (CD-ROM). UFMG/Faculdade de Educação.
Bardin, L. (2006). Análise de conteúdo. Edições 70.
Belloni, M. L. (2001). O que é mídia-educação. Autores Associados.
Brasil. (1990). Lei 8.069 de 13 de julho de 1990: Estatuto da Criança e do Adolescente. http://legislacao.planalto.gov.br/legisla/legislacao.nsf/Viw_Identificacao/lei%208.069-1990?OpenDocument
Brasil. Ministério da Educação. (2010). Resolução CNE/CEB nº 4/2010: Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação
Básica. http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_10.pdf
Brasil. Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/
Cesar, N. (2020). Ensino a distância na educação básica frente à pandemia da COVID-19. Todos pela Educação; Instituto Inspirare.
Fantin, M., & Rivoltella, P. C. (2010). Crianças na era digital: Desafios da comunicação e da educação. REU - Revista de Educação da Unisinos, 36(1), 89–104.
Freire, P. (1995). A educação na cidade. Cortez.
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social (6ª ed.). Atlas.
Gomes, M. F. R. (2023). A pré-escola no mundo digital: Análise de percepções, práticas educativas e desafios de professores de uma escola em Bragança-Pará [Dissertação de mestrado, Universidade de Caxias do Sul, Programa de Pós-Graduação em Educação]. Universidade de Caxias do Sul.
Gómez, P. I. (2015). Educação na era infantil: A escola educativa (M. Guedes, Trad.; B. C. Neves, Rev. técnica). Penso.
Kang, S. K. (2021). Tecnologia na infância: Criando hábitos saudáveis para crianças em um mundo digital (T. Carvalho, Trad.). Editora Melhoramentos.
Lévy, P. (1999). Cibercultura. Editora 34.
Libâneo, J. C. (2000). Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente (4ª ed.).
Libâneo, J. C. (2007). As tecnologias da comunicação e informação e a formação de professores. In C. C. Silva & M. V. R. Suanno (Orgs.), Didática e interfaces. Goiânia.
Maciel, R. R. A. (2019) Itinerários no processo de educar na infância: Diálogos entre pedagogias [Tese de doutorado, Universidade de Caxias do Sul, Programa de Pós-Graduação em Educação]. Universidade de Caxias do Sul.
Malaguzzi, L. (1999). Ao contrário, as cem existem. In C. Edwards, L. Gandini, & G. Forman (Orgs.), As cem linguagens da criança: A abordagem de Reggio Emília na educação da primeira infância. Artmed.
Marchesini, P. (2021). Práticas e ambiências de leitura: Reflexões a partir de escola de educação infantil em Nova Prata [Dissertação de mestrado, Universidade de Caxias do Sul]. Repositório UCS. https://repositorio.ucs.br/xmlui/handle/11338/9505
Oliveira-Formosinho, J. (2007). Pedagogia(s) da infância: Reconstruindo uma práxis de participação. In J. Oliveira-Formosinho et al. (Orgs.), Pedagogia(s) da infância: Dialogando com o passado, construindo o futuro (pp. 13–36). Artmed.
Papert, S. (2008). A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Artmed.
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. In M. Prensky, On the Horizon, 9(5). NCB University Press. http://www.marcprensky.com/writing/
Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. (2012). Conselho Nacional de Saúde. https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf
Silva Filho, J. J. (1998). Computadores: Heróis ou vilões? Um estudo das possibilidades do uso pedagógico da informática na educação infantil [Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina].
Sociedade Brasileira de Pediatria. (2016). Manual de orientação: Saúde de crianças e adolescentes na era digital. SBP.
Sociedade Brasileira de Pediatria. (2019). Manual de orientação: Grupo de Trabalho Saúde na Era Digital (2019-2021). SBP.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mara Fabiane Reis Gomes, Cristina Pescador, Rochele R. Andreazza Maciel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Articles published or submitted to Da Investigação às Práticas are licensed according to Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Authors agree that:
Copyrights of all articles published are retained by authors with first publication copyright granted to the journal.
All articles are under the Creative Commons Attribution License recognizing the authorship of the publication and identifying that first publication took place in this journal.
Authors have the right to free distribute or make available in private or institutional pages the version published by Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional provided the original proper citation.
The journal only accepts articles not published previously (except in the form of an abstract or as part of academic thesis), that it is not under consideration for publication elsewhere. After published, the article cannot be published again partial or totally without the editorial board consent.
e-ISSN: 2182-1372