Teachers’ experience with digital language in preschool

Authors

  • Mara Fabiane Reis Gomes Universidade de Caxias do Sul (UCS)
  • Cristina Pescador Universidade de Caxias do Sul
  • Rochele R. Andreazza Maciel Universidade de Caxias do Sul https://orcid.org/0000-0003-4524-399X

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v15i2.406

Keywords:

Teaching practices, Digital Technologies, Educational processes, Pre-school

Abstract

The presence of digital technologies seems to be widely disseminated among the Brazilian population, and naturally, it is expected that they be integrated into the school environment, including in Pre-school Education. This study aims to investigate the perceptions of digital education expressed by teachers who teach at a preschool located in Bragança-Pará, an institution that incorporates Digital Technologies (DT) into its learning environments. Using a qualitative approach, the study adopts a descriptive and exploratory methodology based on semi-structured interviews conducted in the field. The data are analyzed through content analysis according to the technique proposed by Bardin. The results highlight that the incorporation of technological resources into preschool classes provides teachers with opportunities to enhance their pedagogical practices and knowledge construction, emphasizing the importance of Digital Technologies in contemporary Pre-school Education.

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Author Biographies

Mara Fabiane Reis Gomes, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação na Universidade de Caxias do Sul (UCS). Especialista em Saberes da Língua Materna e Literatura pela Universidade Federal do Pará; Especialista em Educação Infantil, pela Universidade Federal do Pará; Graduada em Licenciatura LETRAS (2007) e PEDAGOGIA (2009) pela Universidade Federal do Pará. Atualmente é servidora pública da área da educação dos municípios de Bragança do Pará e Augusto Corrêa do Pará. Integra o Projeto de Pesquisa - PratEdu - Práticas Educacionais On-line: desafios e conexões.

Cristina Pescador, Universidade de Caxias do Sul

Doutora em Informática na Educação PPGIE-UFRGS; professora da Universidade de Caxias do Sul; membro do grupo de pesquisa CNPq – LAVIA. Tem interesse em pesquisas com foco em tecnologias digitais na educação e formação de professores, em cultura digital e o processo de ensinoaprendizagem, na educação digital.

Rochele R. Andreazza Maciel, Universidade de Caxias do Sul

Doutora em Educação PPGEdu-UCS; professora da Universidade de Caxias do Sul; membro do grupo de pesquisa CNPq – GEPICH, coordenando a linha as múltiplas linguagens das crianças e a escola da infância: estudo currículos, propostas e práticas pedagógicas.

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Published

2025-12-17

How to Cite

Reis Gomes, M. F., Pescador, C., & Andreazza Maciel, R. R. (2025). Teachers’ experience with digital language in preschool. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 15(2), e406. https://doi.org/10.25757/invep.v15i2.406