Educational intervention projects in the 1st BEC: from problems to problematic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v13i2.375

Keywords:

Project-Based Method, Problematics, Praxis, Teacher Education

Abstract

Supervised Teaching Practices play a very important role in the study plans of initial teacher education programs at the Escola Superior de Educação de Lisboa. One of the lines that guide professional initiation practices points to the use of Project-based Methods in the design, implementation, and evaluation of intervention projects. Having identified weaknesses in the phase of defining the problematic of intervention projects, which have been outlined in the courses of Supervised Teaching Practice I and II, this article proposes to analyse the students’ performance in defining the problematic they inscribe in their intervention projects. Methodologically, we propose to analyse the 60 intervention projects submitted in the academic year of 2022/2023 within the scope of the two Supervised Teaching Practices of the 1st cycle of education, in the Master’s degree in Teaching of the 1st cycle of education and in Mathematics and Natural Sciences of the 2nd cycle of education and in the Master’s degree in Teaching of the 1st cycle of education and in Portuguese and History and Geography of Portugal of the 2nd cycle of education. Once the different defined problematics have been identified, we proceed to the content analysis, mobilizing the previously explained theoretical references. The results achieved point to the fragile consistency that is registered in the definition of problematics, demanding, from the education institution, a greater commitment in the training process in this matter.

Keywords: Project-Based Method, Problematics, Praxis, Teacher Education.

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Author Biographies

Alfredo Gomes Dias, Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa

Licenciado em História, doutorado em Geografia Humana pela Universidade de Lisboa (2012) e em Educação pela Universidade Autónoma de Barcelona (2019). Investigador do Centro de Estudos Geográficos do Instituto de Geografia e Ordenamento do Território da Universidade de Lisboa. Professor- Adjunto da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Lisboa. Professor de disciplinas científicas no âmbito das metodologias de ensino do Estudo do Meio Social e da História e Geografia nos cursos de formação inicial de professores do Ensino Básico (6-12 anos).

Tiago Tempera, Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa

Mestre em Educação Matemática e doutorado em Educação na área de especialidade de Formação de Professores e Supervisão pela Universidade de Lisboa. Investigador do Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Lisboa. Professor-
Adjunto convidado da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Lisboa. Professor nos domínios científicos de Pedagogia e de Matemática nos cursos de formação inicial de professores do Ensino Básico (6-12 anos), e de Educação Pré-Escolar (0-6 anos). Tem desenvolvido trabalho de investigação e participado em projetos nacionais e internacionais na área de formação de professores, didática do 1.º CEB, educação inclusiva e desenvolvimento profissional.

References

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Published

2023-09-21

How to Cite

Dias, A. G., & Tempera, T. (2023). Educational intervention projects in the 1st BEC: from problems to problematic. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 13(2), e375. https://doi.org/10.25757/invep.v13i2.375

Issue

Section

Artigos