Small readers and great challenges in elementary education I: theoretical contributions to a resignified practice

Authors

  • Adriana Morais de Sousa Baldoino UFTM Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Fani Miranda Tabak Universidade Federal do Triângulo Mineiro-UFTM https://orcid.org/0000-0002-5647-1077

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v12i2.312

Keywords:

Literary text, Reception, Reader training, Resignification of practices

Abstract

This article discusses issues related to the reception of the literary text by readers in Elementary School, as well as the challenges present at this stage. Such challenges often require the school to change the paths traced and the strategies used in order to give new meaning to its practices. Considering that some approaches to the literary text in the classroom often impair the interaction, the child's dialogue with the text, consequently impairing the exercise of constructing meanings for reading, this article also discusses issues that contribute to the development of a viable project for reading that favors the redefinition of the work with the literary text and the reception of this text with readers in training. As the literary text is a space for interlocution, dialogue, and exchange of ideas, it is necessary to overcome practices that engender the literary text with proposals that close the multiple interpretations suggested by it.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Morais de Sousa Baldoino, UFTM Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Professora Associada da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, com ênfase nos estudos de gênero e historiografia, bem como pesquisas que envolvem o trato da educação literária para a formação de jovens leitores e reavaliação dos métodos e conteúdo do ensino literário na escola. Coordenou cursos de Letras da Universidade Federal do Triângulo Mineiro e atualmente é Coordenadora do Grupo de Pesquisa Leitura Literária e Formação de Leitores.

Fani Miranda Tabak, Universidade Federal do Triângulo Mineiro-UFTM

Professora Associada da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, com ênfase nos estudos de gênero e historiografia, bem como pesquisas que envolvem o trato da educação literária para a formação de jovens leitores e reavaliação dos métodos e conteúdo do ensino literário na escola. Coordenou cursos de Letras da Universidade Federal do Triângulo Mineiro e atualmente é Coordenadora do Grupo de Pesquisa Leitura Literária e Formação de Leitores.

References

Iser, W. (1999). O ato da leitura: uma teoria do efeito estético (v. 2.). Tradução de Johannes Kretschmer. Editora 34.

Jauss, H. R. (1994). A história da literatura como provocação à teoria literária. Tradução de Sérgio Tellaroli. Ática.

Langlade, G. (2013). O sujeito leitor, autor da singularidade da obra. In A. Rouxel; G. Langlade; N. L., Rezende (Eds.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. Alameda.

Lispector, C. (1999). A vida íntima de Laura. Rocco.

Lispector, C. (2011). A vida íntima de Laura e outros contos. JPA.

Oliveira, A. A. (2010). O professor como Mediador das Leituras Literárias. In A. Paiva, et.al. Literatura: Ensino Fundamental. (Coleção Explorando o Ensino). Ministério da educação, Secretaria de Educação Básica.

Soares, M. (2011= A Escolarização da Literatura Infantil e Juvenil. In A. Evangelista et.al. Escolarização da Leitura Literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Autêntica.

Rezende, N. L. (2013). Apresentação ao leitor. In A. Rouxel; G. Langlade; N. L. Rezende (Eds.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. Alameda.

Zilberman, R. (2008a). Recepção e leitura no horizonte da literatura. Rev. Alea, 1(10), 85-97.

Zilberman, R. (2008b). O papel da Literatura na escola. Via Atlântica, 14, 11-22.

Published

2022-09-28

How to Cite

Baldoino, A. M. de S., & Tabak, F. M. (2022). Small readers and great challenges in elementary education I: theoretical contributions to a resignified practice. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 12(2), 75–102. https://doi.org/10.25757/invep.v12i2.312

Issue

Section

Artigos