Aprendizagem autoregulada e o uso de plataformas virtuais em estudantes universitários

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v15i2.438

Keywords:

Self-regulatede learning, Higher education, Virtual plataforms

Abstract

This article seeks to explore self-regulatory competences in learning using virtual platforms in university students. In the context of the COVID-19 pandemic, an Online Self-Regulated Learning Questionnaire (OSLQ), Portuguese version validated by (Pavesi, 2013), was applied online. A total of 482 students from the Licungo-Mozambique University participated in the study, 306 (63.5%) male and 176 (36.5%) female. The data were analyzed using SPSS-version 23. Descriptive analysis was performed to characterize the participants and inferential analysis, based on the Chi-square test and the Student's t-test to assess the differences in the use of learning platforms and the self-regulation of students as a function of the variables age, family position and occupation. The results show that university students who are heads of household exhibited higher self-regulated learning scores in the dimensions task strategies, help-seeking, and overall self-regulated learning than dependent students. Finally, students and full-time workers scored higher on self-regulation in task strategies, help-seeking, goal-setting, and overall self-regulation. These results alert to the need to design and implement programs to promote self-regulation in learning in university students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, L. S., & Soares, A. P. (2004). Os estudantes universitários: Sucesso escolar e desenvolvimento psicossocial. In E. Mercuri & S. A. J. Polydoro (Orgs.), Estudante universitário: Características e experiências de formação (pp. 15-40). Taubaté, SP: Cabral Editora.

Bacan, A.R., Martins, G. H., Santos, A. A. A. (2020). Adaptação, estratégias e motivação na EAD. Psicologia: Ciência e Profissão, 40,1-15. Doi: http://doi.org/10.1590/1982-3703003211509

Barros, D. M. V. (2008). A teoria dos estilos de aprendizagem: convergências com as tecnologias digitais. Revista SER: Saber, Educação e Reflexão, 1(2), 14-28.

Cani, J. B., Sandrni, E. G. C., Soares, G. M., & Scalzer, K. (2020). Educação e COVID-19: a arte de reinventar a escola mediando a aprendizagem “prioritariamente” pelas TDIC. Revista Ifes Ciência, 6 (1), 23-39. DOI: 10.36524/ric.v6i1.713

Chickering, A. W., & Reisser, L. (1993). Education and identity. San Franscisco: JosseyBass.

Chitungo, H. H. C. (2021). Plataformas online para a mediação remota no ensino superior público angolano em tempos de COVID-19. Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, 10 (1), 1-21

Cunha, L. F. F., Silva, A. S., Silva, A. P. (2020). O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, 7 (3), 27-37. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/índex.php/comcenso/article/view/924

Dornelas, M. A., De Campos., & Martins, V.L. (2020). Ensino remoto na pandemia: proposta de design instrucional a partir de estilos de aprendizagem. Brazilian Journal of Policy and Development, 2 (4), 118 -144.

Fistarol, C. F. S., Silveira, E. L., & Fischer, L. S. (2021). COVID-19 e uso de plataformas digitais: reverberações da sala de aula do espaço físico para o virtual. Revista Entre Línguas, 7, e021001.DOI: https://doi.org/10.29051/el.v7i00.15158

Ganda, D.R., & Boruchovitvh, E. (2018). A autorregulação da aprendizagem: principais conceitos e modelos teóricos. Revista Psicologia da Educação, 46, 71 -80. DOI:10.5935/2175-3520.20180008

Gusso, H. L., et al. (2020). Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educação e Sociedade, 41, 1-26. Doi: https://doi.org/10.1590/ES.238957

Huang, X., Chandra, A., & DePaolo, C.A. (2016). Undesrstandig transactional distance in web-based learning environments: Na empirical study. British Journal of Educational Tecnology, 47(4), 734-737.Doi: http://dx.doi.org/10.1111/njet.12263

Instituto Nacional de Estatística. (2018). Anuário Estatístico-Moçambique. Disponível em: http://www.ine.gov.mz/estatisticas/publicacoes/anuario/nacionais/anuario-estatistico-2018.pdf

Junior, V. B. S., & Monteiro, J. C. S. (2020). Educação e COVID-19: as tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade, 2, 1-15. DOI: http://dx.doi.org/10.46375/encantar.v2.0011

Pereira-Neto, L. L., Faria, A. A. G. B. T., & Almeida, L. S. (2021). Questionário de Adaptação ao Ensino Superior Remoto (QAES-R): Estudo de Validação. Revista E-Psi, 10 (1), 19-37. https://doi.org/10.1590/es.238957

Souza, E. P. (2020). Educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas, 17(30), 110-118. DOI: https://doi.org/10.22481/ccsa.v17i30.7127

Zierer, M. S. et al. (2021). Impactos da utilização de plataformas digitais para a aprendizagem de universitários durante a pandemia da COVID-19. Research, Society and Development, 10(12), 1-13. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i12.20688

Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: an overview. Theory into Practice, 41(2), 64-70.

Zoltowski, A. P. C., & Teixeira, M. A.P. (2020). Desenvolvimento da autorregulação da aprendizagem em estudantes universitários: um estudo qualitativo. Psicologia em Estudos, 25, 1-14. Doi: 10.4025/psicolestud.v25i0.47501Ball, D. L. (1990). Prospective elementary and secondary teachers’ understanding of division. Journal

Published

2025-07-31

How to Cite

Braço, A. (2025). Aprendizagem autoregulada e o uso de plataformas virtuais em estudantes universitários. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 15(2), e438. https://doi.org/10.25757/invep.v15i2.438