School inclusion: the view and role of students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v15i1.427

Keywords:

School inclusion, Cerebral palsy, Primary school education, Giving voice to children, Role of students

Abstract

This research aims to contribute to the body of knowledge about the perspectives of educational actors on inclusion by giving a voice to students. This adds the perspective of the child being capable of participating and thinking about inclusion to that of education professionals and parents, who have already been studied extensively. This case study sought to understand what the children in the 3rd grade of an elementary school think about including a colleague with Cerebral Palsy (CP) full-time and their role in the inclusion process. The study involved 23 pupils from the 3rd year of elementary school with typical development and 1 pupil with CP. The data was collected using non-participant observation, semi-structured interviews, visual narratives, critical incident recording and social network analysis. The results suggest that the students with typical development have a concrete vision of inclusion. For them, EVERYONE has the right to learn and play together. Peers play an important role in facilitating and promoting the participation of their peers with CP. The students with CP feel welcome and happy at school and particularly enjoy playing together

Keywords: School Inclusion, Cerebral Palsy, 1st Cycle of Basic Education, Giving Voice to Children, Role of students.

 

Downloads

Author Biographies

Marta Isabel Rosa Constantino, Agrupamento de Escolas Aqua Alba, Sintra

Professora licenciada em Ensino Básico – 1.º Ciclo, com Especialização em Educação Especial – Educadores, 1.º, 2.º e 3.º Ciclos do Ensino Básico no ramo Problemas de Cognição. Mestre em Educação Especial na área de especialidade em Problemas de Cognição e Multideficiência. Exerce funções como docente do 1.º ciclo do Ensino Básico, em Escolas Públicas, desde 2000.

Clarisse Nunes, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Lisboa

Professora adjunta na Escola Superior de Educação do Politécnico de Lisboa (ESELx) desde 2006. Doutorada em Educação - área das Tecnologias da Informação e da Comunicação em Educação, desde 2013 e mestre em Ciências da Educação, na área de especialização em Educação Especial, desde 2003. Áreas de investigação: educação inclusiva, práticas educativas desenvolvidas junto de alunos com multideficiência, tecnologias de apoio para alunos com diversidade funcional, brincadeiras e crianças com diversidade funcional. É Membro do Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais (CIED) de ESELx e Centro de Estudos em Educação e Inovação - CI&DEI.

References

Ainscow, M, & Messiou, K. (2017). Engaging with the views of students to promote inclusion in education. Journal of Educacional Change, 19 (1),1-17. https://doi.org/10.1007/s10833-017-9312-1

Algozzine, B., Mcleskey, J., Spooner, F., &Waldron, N. L. (2022). Handbook of effective inclusive elementary schools - Research and Practice. Routledge.

Amado, J. & Freire, I. (2014). Estudo caso na Investigação em educação. In J. Amado (Coord), Manual de investigação qualitativa em educação (2ª ed.) (pp.121-143). Imprensa da Universidade de Coimbra. Coimbra. doi: http://dx.doi.org/10.14195/978-989-26-0879-2

Avramidis, E., Strogilos, V., Aroni, K. & Kantaraki, C.T. (2017). Using sociometric techniques to assess the social impacts of inclusion: Some methodological considerations. Educational Research Review, 20 (1), 68-80.https://www.learntechlib.org/p/204398/

Barreiras, E., & Artur, A. (2022). A participação na voz de alunos com adaptações curriculares significativas. Revista Portuguesa De Investigação Educacional, 23, 1-21. https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2022.11684

Boer, A., Pijl, S.J., & Minnaert, A. (2012). Students’ attitudes towards peers with disabilities: a review of the literature. International Journal of Disability, Development and Education, 59, 379-392. http://doi.org/10.1080/1034912x.2012.723944

Boer, A.A, Minnaert, A.E.M.G., & Leeuw, R.R. (2018). Student voices on social exclusion in general primary schools. European Journal of Special Needs Education, 33 (2),166-186. https://doi.org/10.1080/08856257.2018.1424783

Borges, M.L. (2020). Deficiência, desigualdade social e educação. In C. Luísa, & M.L. Borges, (Coord.), Construindo a Educação Inclusiva: teoria e prática (pp.9-24). Papa-Letras Editora.

Carmo, H. & Ferreira, M. M. (1998). Metodologias de Investigação. Guia para Auto-aprendizagem. Universidade Aberta.

Carmona, C. N., & Diez, A. M. (2021). Barreras y facilitadores para la inclusión educativa de personas com discapacidad intelectual. Siglo Cero, 52 (4), 29-49. https://doi.org/10.14201/scero20215242949

Carneiro, M.S.F. (2018). Atitudes dos pares face à inclusão de crianças com NEE dos 4 aos 7 anos da zona de Lisboa. [Dissertação de Mestrado, Universidade de Lisboa, Faculdade de Motricidade Humana]. Repositório Científico da Universidade de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.5/19155

CNE (2021). Recomendação sobre a voz das crianças e dos jovens na educação escolar. Diário da República, 2ª série - N.º 135.

Coutinho, M. C. (2011). Metodologia da Investigação em Ciências Sociais e Humanas - Teoria e Prática. Almedina.

Decreto Lei 54/2018 de 6 de julho. Diário da República, 1.ª série - N.º 129.

Dimitrellou, E., & Male, D. (2022). Creating inclusive schools: a self-review tool for educational practitioners. SFL-Suport for Learning, 37(2), 263-284. https://doi.org/10.1111/1467-9604.12408

Egifford-Smith, M. & Abrownell, C. (2003). Childhood peer relationships: social acceptance, friendships, and peer networks. Journal of School Psychology, 41, (July- August), 235-284. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(03)00048-7

Estévez, M.J.R. (2020). Recreos inclusivos. In C. Luísa, & M.L. Borges (Coord.). Construindo a Educação Inclusiva: teoria e prática (pp. 67-84). Papa-Letras.

Fino, C. (2001). Vygotsky e a Zona de Desenvolvimento Proximal (ZDP): três implicações pedagógicas. Revista Portuguesa de Educação, 14, (2), 273-291. https://people.web.uma.pt/carlosfino/publicacoes/11.pdf

Flick, U. (2009). Desenho da Pesquisa Qualitativa. Porto Alegre. Artmed.

Freer, J. R. R. (2021). Students’ attitudes toward disability: a systematic literature review (2012-2019), International Journal of Inclusive Education, 27 (5), 652-670. https://doi.org/10.1080/13603116.2020.1866688

Gomes, A.R.G (2016). Fatores que influenciam as atitudes dos pares face à inclusão na região Autónoma da Madeira. [Dissertação de Mestrado, Universidade Católica Portuguesa - Braga]. Repositório Científico da Universidade Católica Portuguesa. http://hdl.handle.net/10400.14/27207

Gonçalves, T., & Lemos, M. (2013). Personal and social influencing student’s attitudes towards peers with special needs. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 112, 949-955. http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1253

Marques, I.M.M. (2014). “Ver para além de um chapéu”: Inclusão e diferença pela voz das crianças. [Dissertação de Mestrado, Universidade Aveiro]. Repositório da Universidade de Aveiro. http://hdl.handle.net/10773/14760

Mamas, C., Dias, P.C. & Gomes, R. (2020). Attitudes of students towards peers with special educational needs in mainstream Portuguese schools. European Journal of Special Needs 35 (5), 636-647. https://doi.org/10.1080/08856257.2020.1743410

Martins, V.M.F. (2012). A atitude dos alunos face à inclusão dos seus pares com deficiência. [Dissertação de Mestrado, Universidade Lusófona]. Repositório da Universidade Lusófona. http://hdl.handle.net/10437/2950

Mesquita, C. (2020). A investigação com crianças: a exigência de uma ética fundada em direitos. Cadernos da educação de infância, 120, 77-82. http://handle.net/10198/22797

Messiou, K., & Hope, M.A. (2015). The danger of subverting students’ views in schools. International Journal of Inclusive Education, 19 (10), 1009-1021. https://doi.org/10.1080/13603116.2015.1024763

Nowicki, E.A., & Sandieson R. (2002). A Meta-analisys of School-age Children’s Attitudes Towards Persons with Physical or Intellectual Disabilities. International Journal of Disability, Development and Education 49 (3), 244-265. https://doi.org/10.1080/1034912022000007270

Pinto, C., Baines, E. & Bakopoulou, I. (2018). The peer relations of pupils with special educational needs in mainstream primary schools: The importance of meaningful contact and interaction with peers. British Journal of Educational Psychology, 89 (4), 818-837. https://doi.org/10.1111/bjep.12262

Ribeiro, A. J. C. (2015). As atitudes dos alunos face à inclusão dos pares cm Necessidades Educativas Especiais nas turmas do ensino regular. [Dissertação de Mestrado, Escola Superior de Educação João de Deus]. Repositório da Escola Superior de Educação João de Deus. http://hdl.handle.net/10400.26/14279

Ryan, D. (2009). Pupils’ views on inclusion: “Inclusion is more than a place". Exploring pupil views and voice in Belfast schools through visual narrative. British Journal of Special Education 36, (2), 77-84. https://doi.org/10.1111/j.1467-8578.2009.00422.x

Silvestre, M. J., Fialho, I. & Saragoça, J. (2014). Da palavra à construção de conhecimento científico: um olhar reflexivo e meta-avaliativo sobre o guião da entrevista. Comunicação & Informação, 17 (2), 119-138. Repositório da Universidade de Évora. http://hdl.handle.net/10174/11927

Solomon-Rice, P. L., & Soto, G. (2014). Facilitating Vocabulary in Toddlers Using AAC: A Preliminary Study Comparing Focused Stimulation and Augmented Input. Communication Disorders Quarterly, 35(4), 204-215. https://doi.org/10.1177/1525740114522856

Sousa, H. (2021). Cem razões para incluir sem razões para excluir. In C. Luísa, & M.L. Borges, (Coord.). Construindo a Educação Inclusiva: teoria e prática (pp. 43-66). Lisboa. Papa-Letras Editora.

Stafford, L. (2017). ‘What about my voice’ - emancipating the voices of children with disabilities through participant-centred methods. Children’s Geographies, 15 (5), 600-613. https://doi.org/10.1080/14733285.2017.1295134

UNICEF (1989). Convenção dos direitos da criança. Consultado a 25 de março de 2022 em https://www.unicef.pt/media/2766/unicef_convenc-a-o_dos_direitos_da_crianca.pdf

Woodgate, R., Gonzalez, M., Demczuk, L., Snow, W., & Kirk, S. (2019). How do peers promote social inclusion of children with disabilities? A mixed-methods systematic review. Disability and Rehabilitation, 42 (18), 2553-2577. https://doi.org/10.1080/09638288.2018.1561955

Published

2025-04-15

How to Cite

Rosa Constantino, M. I., & Nunes, C. (2025). School inclusion: the view and role of students. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 15(1), e427. https://doi.org/10.25757/invep.v15i1.427