HISTORICAL-DIALECTIC MATERIALISM FOR RESEARCH IN EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v15i2.413

Abstract

This work addresses the scientific method Historical-dialectical materialism related to the Marxist philosophical conception, as one of the possible methodological approaches to social sciences, especially the most appropriate for understanding social-historical reality. This is a bibliographical review that aims, mainly, to bring together the Marxist epistemological dimension and research in education. Specifically, it aims to describe the foundations of historical-dialectical Materialism. Analyze the theoretical-methodological assumptions of Marxist dialectics for investigations in education and understanding educational reality. In its methodological contributions, it uses qualitative descriptive-exploratory research. From the results it appears that the Marxist dialectic converges to the epistemological approach favorable to the systematic elaboration of knowledge in the field of education. He soon concludes that this methodology is a mechanism of theoretical-practical reflection for the educational reality considered in its multiple dimensions and contradictions. 

Keywords: Scientific method, Historical-dialectical materialism, Education rese. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Celismar da Rocha Cavalcante, Universidade Católica de Brasília

Doutoranda e Mestra em Educação pela Universidade Católica de Brasília (UCB0. Licenciada em Letras, Matemática e Pedagogia. Especialista em Língua Portuguesa. Coordenadora pedagógica e docente da educação básica. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas: Políticas Públicas Educacionais no âmbito da Educação Básica (GEPPEB).Tem experiência na gestão, coordenação e docência na educação básica. Teve o trabalho, intitulado: "Da Educação Básica à Educação Superior: os desafios dos alunos da rede pública de ensino brasileira para o acesso e permanência na graduação", distinguido como trabalho
destaque e finalista do Congresso Latino-americano sobre Abandono na Educação Superior (CLABES/2022), no Brasil. E o trabalho: "Protagonismo Estudantil: o educando como sujeito ativo no processo de aprendizagem para a promoção da permanência estudantil na educação superior", aceito para apresentação no Congresso Latino-americano sobre Abandono na Educação Superior (CLABES/2023), em Temuco no Chile.

Published

2025-07-31

How to Cite

Cavalcante, C. da R. (2025). HISTORICAL-DIALECTIC MATERIALISM FOR RESEARCH IN EDUCATION. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 15(2), e413. https://doi.org/10.25757/invep.v15i2.413