Violence prevention in preschool education: the contribution of artistic expressions

Authors

  • Maria José D. Martins VALORIZA - Centro de Investigação para a Valorização de Recursos Endógenos, Instituto Politécnico de Portalegre, Portugal https://orcid.org/0000-0001-9517-7703
  • Susana Maia Porto Instituto Politécnico de Portalegre, Portugal https://orcid.org/0000-0003-1182-5692
  • Andreia Baptista Instituto Politécnico de Portalegre, Portugal
  • Carmén Pirlé Agrupamento de Escolas José Régio, Portalegre, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v14i3.378

Keywords:

Violence prevention, Preschool education children, Socioemotional skills, Artistic education

Abstract

This article describes activities carried out within the scope of the supervised practice in the context of preschool education, whose main objectives were to prevent aggressive behaviour and promote positive behaviour in interpersonal relationships of a group of 19 children aged between 3 and the 7 years old, in articulation with pedagogical activities in the area of artistic expression and communication (oral language, music, dramatic play and visual arts). The prevalence of bullying in primary and secondary schools has been evidenced in several studies, which is why activities aimed at preventing violence at an early age, appropriate to the children's developmental level and articulated with the personal and social training referred to in the Curricular Guidelines for Pre-School Education (OCEPE), are extremely important. The methodology used was action research, carrying out participant observation and recording field notes with children's comments. The results revealed that the activities developed contributed to provide children with resources to deal with negative emotions and prevent aggressive behaviours.

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Author Biographies

Maria José D. Martins, VALORIZA - Centro de Investigação para a Valorização de Recursos Endógenos, Instituto Politécnico de Portalegre, Portugal

Maria José D. Martins, é professora coordenadora na Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Portalegre (ESECS-IPP); é licenciada em Psicologia, mestre em Ciências da Educação, e tem o grau de doutor em Psicopedagogia pela Universidade da Extremadura, Espanha, e o pós-doutoramento em Psicologia da Educação pela Universidade de Lisboa; é membro integrado do Centro de Investigação para a Valorização Recursos Endógenos (VALORIZA) do IPP e colaboradora da Unidade de Investigação em Educação e Formação do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Coordena o mestrado em Educação e Proteção de Crianças e Jovens em Risco na ESECS-IPP. Os seus interesses de investigação e publicações têm incidido sobre temas como o bullying e cyberbullying, crianças e adolescentes em situação de vulnerabilidade, inclusão, educação para a cidadania, educação e desenvolvimento sociomoral e emocional.

Susana Maia Porto , Instituto Politécnico de Portalegre, Portugal

Susana Maia Porto, professora adjunta na Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Portalegre (ESECS-IPP). É licenciada em Ciências Musicais, pela Universidade Nova de Lisboa, mestre em Educação Musical pela University of Surrey Roehampton (Londres) e doutora em Didática/Música pela Universidad de Extremadura (Cáceres). Coordena o curso de Mestrado em Educação Pré-Escolar na ESECS-IPP. Os seus interesses de investigação assentam na educação musical/educação artística, em particular na educação musical da criança e musicologia.

Andreia Baptista , Instituto Politécnico de Portalegre, Portugal

Mestre em Educação Pré-Escolar pela Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Portalegre (ESECS-IPP), formação que concluiu em 2023. Iniciou funções como Educadora de Infância no Centro Social e Jardim Infantil de São Cristóvão em Portalegre, mas atualmente encontra-se em serviço na Creche do Lar de Terceira Idade de Nossa Senhora da Graça de Póvoa e Meadas.

Carmén Pirlé, Agrupamento de Escolas José Régio, Portalegre, Portugal

Educadora de infância no Agrupamento de Escolas José Régio e cooperante na orientação de estágios de estudantes da Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Portalegre (ESECS-IPP). Atualmente, exerce funções de Presidente na Comissão de Proteção de Crianças e Jovens de Portalegre, a meio tempo.

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Published

2024-11-25

How to Cite

Martins, M. J. D., Porto , S. M., Baptista , A., & Pirlé, C. (2024). Violence prevention in preschool education: the contribution of artistic expressions. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 14(3), e378. https://doi.org/10.25757/invep.v14i3.378