The visibility of childhoods and school management: a study based on the Laboratory of Changes
DOI:
https://doi.org/10.25757/invep.v14i3.360Keywords:
Reception, Change Lab, , Social vulnerabilityAbstract
This work deals with the relationship between the visibility of childhood and school management in institutions inserted in contexts of social vulnerability. It starts from the developed study that aimed to build a childhood care agenda, promoting more inclusive processes in the school context. Based on a research with a qualitative approach, based on the Laboratory of Change. Seven sessions were held, starting with teachers, managers and employees, in order to promote the expansive learning of the research participants, envisioning the elaboration and transformation of the object of the shared activity: the visibility and embracement of childhoods. In this sense, a Welcoming Agenda was produced, which is an institutional policy, its own, authorial and brings its own way of doing a certain daily life, which welcomes a specific community operating transformation actions.
Downloads
References
Brasil. (1990). Estatuto da Criança e do Adolescente. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm
Brasil. (2001). Plano Nacional de Educação (PNE). Lei Federal n.º 10.172, de 9/01/2001. Brasília: MEC, 2001c. Acesso em: 10 jan. 2022.
Brasil. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016].
Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ constituiçao.htm. Acesso em: 10 jan. 2022.
Engeström, Yrjö. (2013). A teoria da atividade histórico-cultural e suas contribuições à educação, saúde e comunicação: entrevista com Yrjö Engeström. Entrevistadores: Monica Lemos, Marco Antonio Pereira-Querol e Ildeberto Muniz de Almeida. Interface: comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v.17, n.46, p.715-727, jul./set. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/icse/2013.v17n46/715-727/pt/.
Faria, R. M., Savian, P., & Vargas, D. (2019). Territórios da Privação Social da cidade de Santa Maria, Rio Grande Do Sul. Bol. geogr., Maringá, v. 37, n. 1, p. 234-250.
Gallo, Silvio. (2022). Em torno de uma educação menor. Educação e Realidade, v. 27, p.169-178, jul/dez. 2022.
Kelchtermans, G. (2009). In: Flores, M. A., & Simao, A. M. V. (Eds.). Aprendizagem e desenvolvimento profissional de professores: contextos e perspectivas. Coleção Educação e Formação. Edições Pedago. Lda.
Kohan, W. (2022). Apontamentos filosóficos para uma (nova) política e uma (também nova) educação da infância. Disponível em: http://27reuniao.anped.org.br/diversos/te_walter_kohan.pdf Acesso em 30/12/2022.
Kuhlmann Jr, M. (1998). Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação.
Santin, D., & Cancian, V. (2017). Prática pedagógica com crianças em uma escola municipal de educação infantil da região central do RS. N EdiPUCRS, Porto Alegre, p. 179-196.
Sarmento, M. J., & Pinto, M. (1997). As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In: Sarmento, M. J., & Pinto, M. (Eds.). As crianças, contextos e identidades. Braga, Portugal: Universidade do Minho. Centro de Estudos da Criança. Ed. Bezerra.
Virkkunen, J., & Newnham, D. S. (2015). O laboratório de mudança: uma ferramenta de desenvolvimento colaborativo para o trabalho e a educação. Belo Horizonte: Fabrefactum, v. 424, 2015. Disponível em: https://www.forumat.net.br/at/sites/default//arq-paginas/laboratori o_de_mudanca-miolocapa_2_reduzido.pdf.
Vygotsky, L. S. (1984). Interação entre aprendizado e desenvolvimento. In: A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Analéia Maraschin da Costa, Ana Carla Hollweg Powaczuk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Articles published or submitted to Da Investigação às Práticas are licensed according to Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0). Authors agree that:
Copyrights of all articles published are retained by authors with first publication copyright granted to the journal.
All articles are under the Creative Commons Attribution License recognizing the authorship of the publication and identifying that first publication took place in this journal.
Authors have the right to free distribute or make available in private or institutional pages the version published by Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional provided the original proper citation.
The journal only accepts articles not published previously (except in the form of an abstract or as part of academic thesis), that it is not under consideration for publication elsewhere. After published, the article cannot be published again partial or totally without the editorial board consent.