For useful scientific research and at the service of people: Contributions of participatory action research to the exercise of a participatory democracy.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v13i2.350

Keywords:

Education, Qualitative paradigm, Participatory action research, Marginalization

Abstract

The constant evolution, discoveries and transformations of a globalized world influence the paradigms that guide the researcher in the way of doing and conceiving science. In the socio-educational field, more than an explanatory search for phenomena and social reality, the investigation aims at a description and understanding of them to act. In this context, investigations of a qualitative nature emerge and gain meaning, which privilege a production of knowledge committed to the transformation and emancipation of people. Among the methodologies that integrate this type of research, we highlight the participatory action investigation, which will be the object of analysis and reflection in this article. This methodology stands out for the fact that it values the voice of people - especially those who belong to minorities and marginalized groups - and encourages them to get involved and participate in the transformation and improvement of their lives, and in determining the social events that affect them.

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Author Biographies

Joana Vaz Ferreira, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade de Coimbra

Doutoranda em Ciências da Educação na Universidade de Coimbra, Investigadora na área da proteção internacional da pessoa humana. Mestre em Educação e Intervenção Social, pelo Politécnico do Porto. Experiência profissional na intervenção social em diversos contextos, com pessoas em situação de grande vulnerabilidade. Exerceu as funções de Assistente Convidada na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. Tem artigos publicados em revistas nacionais e participou, enquanto oradora, em eventos nacionais e internacionais.

Sofia Veiga, Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto

Doutorada em Psicologia. Especialista em Psicologia da Educação e em Psicologia Clínica e da Saúde, com especialidade avançada em Psicoterapia, pela Ordem dos Psicólogos Portugueses. Professora Adjunta da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto, orientando estágios da licenciatura de Educação Social há mais de duas décadas. Psicóloga clínica no Centro de Intervenção Psicopedagógica da ESE.IPP. Investigadora Integrada do Centro de Investigação e Inovação em Educação (inEd) da ESE.IPP. De entre a sua formação complementar, salientam-se as Formações Especializadas em Psicoterapia Psicodinâmica e em Psicodrama, sendo Membro Didata da Sociedade Portuguesa de Psicodrama. É autora de diversos artigos científicos, nomeadamente no domínio da Educação e Intervenção Social.

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Published

2023-09-22

How to Cite

Vaz Ferreira, J., & Veiga, S. (2023). For useful scientific research and at the service of people: Contributions of participatory action research to the exercise of a participatory democracy. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 13(2), e350. https://doi.org/10.25757/invep.v13i2.350

Issue

Section

Artigos