The space between the museum and the school: poeticeducational experiences raising reflections about the museological institution
DOI:
https://doi.org/10.25757/invep.v12i2.326Keywords:
Museum, Art, Education,, ExperienceAbstract
The present work focuses on the discussion about the relationship between museum and school, raised through artistic-poetics. To this end, we analyze Luis Camnitzer's proposition, El Museo es una Escuela, which since 2009 has permeated the frontage of museums around the globe. In line with Camnitzer's proposition, we approach Freire's thinking about the construction of knowledge through dialogue, conceived in a multilateral and libertarian way. Freire values the involvement of the spectator and their experience, as also conceived by Wilder (2009), presenting a non-hierarchical method in museological institutions, where particular experiences are stimulated and are part of the discussion. Numerous changes and efforts have occurred in Brazilian educational concepts in recent decades, in favor of a more humane and sensitive society. Thus, it is conceived that the museum and the school, as well as society and education, are not detached from each other, but work together in favor of a more humane society, prioritizing dialogue and the experiences of the sensitive.
Downloads
References
Blondet, J. L. (2018). Mal educados. In: Cervetto, R. & López, M. A. (org.). Agite antes de usar: Deslocamentos educativos, sociais e artísticos na América Latina. (pp. 67-78). São Paulo: Edições Sesc
Chagas, M., Primo, J., Assunção, P. & Storino, C. (2018). A museologia e a construção de sua dimensão social: olhares e caminhos. Lisboa. Cadernos de sociomuseologia. 55(11), (pp. 73-102). Recuperado de: https://doi.org/10.36572/csm.2018.vol.55.03
Dewey, J. (2010). Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes
Freire, P. & Shor, I. (1986). Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra
Freire, P. (2014). Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra
Hernández, F. (2005). A construção da subjetividade docente como base para uma proposta de formação inicial de professores de Artes Visuais. In: Oliveira, M. & Hernández, F. (org). A formação do professor e o ensino das artes visuais. (pp. 21-42) Santa Maria: Editora UFSM
Lipovetsky, G. & Serroy, J. (2015). A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras.
Ldben (9394/96), Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário oficial da união: 20 de dezembro de 1996, Brasília, DF, Brasil
Recuperado em 22 de fevereiro, 2022, de: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1-pl.html
Martins, M. C. & Picosque, G. (2012). Mediação Cultural para professores andarilhos na cultura. São Paulo: Intermeios
Merleau-Ponty, M. (2006). Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes
Ni Arte, Ni Educación. (2015). El museo es una escuela. Recuperado em 02 de janeiro, 2022, de: http://www.niartenieducacion.com/project/el-museo-es-una-escuela/
Olascoaga, S. (2018). Advertência: mais perguntas que respostas. Questionário invertido sobre a prática artístico-pedagógico-curatorial In: Cervetto, R. & López, M. A. (org.). Agite antes de usar: Deslocamentos educativos, sociais e artísticos na América Latina. (pp. 23-27). São Paulo: Edições Sesc
Site Select (2017). Luis Camnitzer: A arte como forma de pensar (entrevista). Recuperado em 10 de janeiro, 2022, de: https://www.select.art.br/luis-camnitzer-arte-como-forma-de-pensar/
Vergara, L. G. (2018). Curadoria educativa: percepção imaginativa/consciência do olhar. In: Cervetto, R. & López, M. A. (org.). Agite antes de usar: Deslocamentos educativos, sociais e artísticos na América Latina. (pp. 39-45). São Paulo: Edições Sesc
Walsh, C. (2017). Entretejiendo lo Pedagógico y lo Decolonial: luchas, caminos y siembras de reflexión-acción para resistir, (re)existir y (re)vivir. Colombia: Ed. Alternativas
Wilder, G. S. (2009). Inclusão social e cultural: arte contemporânea e educação em museus. São Paulo: Editora Unesp
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Carolina Fogaça Tenotti, Guilherme Susin Sirtoli, Ursula Rosa da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Articles published or submitted to Da Investigação às Práticas are licensed according to Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0). Authors agree that:
Copyrights of all articles published are retained by authors with first publication copyright granted to the journal.
All articles are under the Creative Commons Attribution License recognizing the authorship of the publication and identifying that first publication took place in this journal.
Authors have the right to free distribute or make available in private or institutional pages the version published by Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional provided the original proper citation.
The journal only accepts articles not published previously (except in the form of an abstract or as part of academic thesis), that it is not under consideration for publication elsewhere. After published, the article cannot be published again partial or totally without the editorial board consent.