The space between the museum and the school: poeticeducational experiences raising reflections about the museological institution

Authors

  • Carolina Fogaça Tenotti Universidade Federal de Pelotas
  • Guilherme Susin Sirtoli Universidade Federal de Pelotas https://orcid.org/0000-0002-8373-6456
  • Ursula Rosa da Silva Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v12i2.326

Keywords:

Museum, Art, Education,, Experience

Abstract

The present work focuses on the discussion about the relationship between museum and school, raised through artistic-poetics. To this end, we analyze Luis Camnitzer's proposition, El Museo es una Escuela, which since 2009 has permeated the frontage of museums around the globe. In line with Camnitzer's proposition, we approach Freire's thinking about the construction of knowledge through dialogue, conceived in a multilateral and libertarian way. Freire values ​​the involvement of the spectator and their experience, as also conceived by Wilder (2009), presenting a non-hierarchical method in museological institutions, where particular experiences are stimulated and are part of the discussion. Numerous changes and efforts have occurred in Brazilian educational concepts in recent decades, in favor of a more humane and sensitive society. Thus, it is conceived that the museum and the school, as well as society and education, are not detached from each other, but work together in favor of a more humane society, prioritizing dialogue and the experiences of the sensitive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Fogaça Tenotti, Universidade Federal de Pelotas

Pesquisadora e Artista Visual. Mestranda em Artes Visuais na linha de pesquisa Educação em Artes e Processo de Formação Estética pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal de Pelotas (PPGAVI/UFPel). Graduada em Artes Visuais - Bacharelado pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Atualmente é acadêmica do curso de Bacharelado em Museologia (ICH/UFPel).

Guilherme Susin Sirtoli, Universidade Federal de Pelotas

Mestre em Artes Visuais na linha de pesquisa Educação em Artes e Processos
de Formação Estética pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da
UFPel. Especialista em Artes (UFPel). Licenciado em Artes Visuais pela mesma
instituição. Professor de Artes do Magistério Público Estadual do Governo do
Estado do Rio Grande do Sul (SEDUC/RS) atuando no Ensino Básico.

Ursula Rosa da Silva, Universidade Federal de Pelotas

Professora Titular da Universidade Federal de Pelotas, atuando nesta universidade desde 1995. Possui Licenciatura Plena em Filosofia pela Universidade de Caxias do Sul (1988), mestrado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1992), Doutorado em História pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2002) e Doutorado em Educação (UFPEL/2009). Atualmente é vice-reitora da UFPel, foi Diretora do Centro de Artes da UFPel, de 2013 a 2021. É professora do programa de Mestrado em Artes Visuais (UFPel), atuando na linha Educação em Artes e Processos de Formação Estética.

References

Blondet, J. L. (2018). Mal educados. In: Cervetto, R. & López, M. A. (org.). Agite antes de usar: Deslocamentos educativos, sociais e artísticos na América Latina. (pp. 67-78). São Paulo: Edições Sesc

Chagas, M., Primo, J., Assunção, P. & Storino, C. (2018). A museologia e a construção de sua dimensão social: olhares e caminhos. Lisboa. Cadernos de sociomuseologia. 55(11), (pp. 73-102). Recuperado de: https://doi.org/10.36572/csm.2018.vol.55.03

Dewey, J. (2010). Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes

Freire, P. & Shor, I. (1986). Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra

Freire, P. (2014). Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra

Hernández, F. (2005). A construção da subjetividade docente como base para uma proposta de formação inicial de professores de Artes Visuais. In: Oliveira, M. & Hernández, F. (org). A formação do professor e o ensino das artes visuais. (pp. 21-42) Santa Maria: Editora UFSM

Lipovetsky, G. & Serroy, J. (2015). A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras.

Ldben (9394/96), Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário oficial da união: 20 de dezembro de 1996, Brasília, DF, Brasil

Recuperado em 22 de fevereiro, 2022, de: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1-pl.html

Martins, M. C. & Picosque, G. (2012). Mediação Cultural para professores andarilhos na cultura. São Paulo: Intermeios

Merleau-Ponty, M. (2006). Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes

Ni Arte, Ni Educación. (2015). El museo es una escuela. Recuperado em 02 de janeiro, 2022, de: http://www.niartenieducacion.com/project/el-museo-es-una-escuela/

Olascoaga, S. (2018). Advertência: mais perguntas que respostas. Questionário invertido sobre a prática artístico-pedagógico-curatorial In: Cervetto, R. & López, M. A. (org.). Agite antes de usar: Deslocamentos educativos, sociais e artísticos na América Latina. (pp. 23-27). São Paulo: Edições Sesc

Site Select (2017). Luis Camnitzer: A arte como forma de pensar (entrevista). Recuperado em 10 de janeiro, 2022, de: https://www.select.art.br/luis-camnitzer-arte-como-forma-de-pensar/

Vergara, L. G. (2018). Curadoria educativa: percepção imaginativa/consciência do olhar. In: Cervetto, R. & López, M. A. (org.). Agite antes de usar: Deslocamentos educativos, sociais e artísticos na América Latina. (pp. 39-45). São Paulo: Edições Sesc

Walsh, C. (2017). Entretejiendo lo Pedagógico y lo Decolonial: luchas, caminos y siembras de reflexión-acción para resistir, (re)existir y (re)vivir. Colombia: Ed. Alternativas

Wilder, G. S. (2009). Inclusão social e cultural: arte contemporânea e educação em museus. São Paulo: Editora Unesp

Published

2022-09-28

How to Cite

Fogaça Tenotti, C., Susin Sirtoli, G., & Rosa da Silva, U. (2022). The space between the museum and the school: poeticeducational experiences raising reflections about the museological institution. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 12(2), 126–145. https://doi.org/10.25757/invep.v12i2.326

Issue

Section

Artigos