Young builders in the city – Citizenship and participation in the municipality of Funchal
DOI:
https://doi.org/10.25757/invep.v12i2.325Keywords:
Youth(s, Local youth policies, Municipal youth plan, Citizenship, ParticipationAbstract
This article focuses on the young people of Funchal, their representations about youth, their active participation and municipal youth policies. We mobilized an analysis of a mixed nature, combining techniques of a qualitative and quantitative nature. Methodologically, the research started with the analysis of documents, from the local to the international scope, related to youth participation policies. In a second moment, the young people of Funchal were surveyed, through the application of a questionnaire survey, which had 1259 responses. The information collected allowed the performance of simple statistics and also the content analysis of the answers to the open questions. The results highlight the importance of youth participation processes in the construction of the city and in the formulation of public policies for youth. The involvement of all agents in the co-creation of a strategy that reflects a shared vision for the city is also valued.
Downloads
References
Benedicto, J. (2011). Transições juvenis para a cidadania: uma análise empírica das identidades cidadãs. Jovens e Rumos. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais (Ed.), 353- 373
Biesta, G. (2016). Democracia, ciudadanía y educación: de la socialización a la subjetivización. Foro de Educación, 14 (20), 21-34
Bronfenbrenner, U. (1992). Ecological theory system. En R. Vasta (Ed.). SIx theories of child development: revised formulations and current issues (pp.187-249). Londres: Jessica Kingsley
Campos, R. (2010). Juventude e visualidade no mundo contemporâneo. Sociologia: Problemas e Práticas, n.º 63, 2010, pp. 113-137
Conselho da Europa. (2003). Carta Europeia Revista da Participação dos e das Jovens na Vida Local e Regional. Congresso de Autoridades Locais e Regionais do Conselho da Europa, Estrasburgo. Consultado em https://tinyurl.com/y2pfdp7z
Conselho da Europa. (2018). Trabalho com jovens. Recomendação CM/REC (2017)4 e memorando explicativo. Centro de juventude de Lisboa do Instituto Português do Desporto e Juventude
Crowley, A., & Moxon, D. (2017). New and innovative forms of youth participation in decision making processes. Conselho da Europa. Consultado em: https://tinyurl.com/y8t56l9z
Dínamo – Associação de Dinamização Sociocultural. (2015). Faz-Te ouvir: Manual sobre a Carta Europeia Revista da Participação dos e das Jovens na Vida Local e Regional. Sintra: Autor
Direção Regional de Estatística da Madeira. (2018a). Estatísticas Demográficas da Região Autónoma da Madeira. Consultado a 31 de março de 2020 em http://estatistica.madeira.gov.pt
Direção Regional de Estatística da Madeira. (2018b). Madeira em Números. Consultado a 31 de março de 2020 em http://estatistica.madeira.gov.pt
Direção Regional de Estatística da Madeira. (2020). Série Retrospetiva das Estatísticas de Educação da RAM 1999/2000 - 2018/2019. Consultado a 01 de julho de 2020 em http://estatistica.madeira.gov.pt
Dupouey, V. (2018). What will be the next ladder of youth participation?. Coyote Magazine 27. Parceria UE-Conselho da Europa no dominio da Juventude. Consultado em https://tinyurl.com/y5d68yym
Ferreira, V. S. (2002). Modernised Transitions and Disadvantage Policies: Netherlands, Portugal, Ireland and Migrant Youth in Germany. In Andreas Walther, Barbara Stauber et al. (orgs.), Misleading Trajectories. Integration Policies for Young Adults in Europe?, Opladen, Leske + Budrich, pp. 94-115
Ferreira, V. S. (2017). Um olhar sobre os jovens como sujeitos de políticas e sociologias públicas. In Laranjeira, Denise Helena P.; Barone, Rosa Elisa M. (Eds.), Juventude e Trabalho: Desafios no Mundo Contemporâneo, Salvador: Edufba, pp. 385-388
Ferreira, V. S., Lobo, M.C., Rowland, J. e Sanches, E.,(2017). Geração Milénio? Retrato social e político. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais
Federação Nacional das Associações Juvenis. (2012). Declaração de Braga sobre Políticas autárquicas de Juventude. Aprovada no Encontro Nacional: Juventude, Europa e Poder Local, Braga. Consultado em https://tinyurl.com/y3jrzdvq
Federação Nacional das Associações Juvenis. (2017). Manifesto Autárquico: uma proposta do Movimento Associativo Juvenil. Consultado em https://tinyurl.com/y58gps4j
Federação Nacional das Associações Juvenis. (2019). Plano Nacional de Políticas Locais de Juventude. Consultado em https://tinyurl.com/y2sws4oj
Gozdzik-Ormel, Z. (2008). Have your say! Manual on the revised European Charter on the participation of young people in local and regional life. Estrasburgo: Conselho da Europa
Hart, R. (1992). Children´s participation from tokenism to citizenship. Florença: Centro de Investigação Innocenti da UNICEF.
Hoskins, B., & Mascherini, M. (2009). Measuring active citizenship through the development of a composite indicator. Soc Indic Res, 90, 459-488
Instituto de Emprego da Madeira. (2020). Boletim mensal por concelhos: Indicadores do mercado de emprego por Concelhos. Consultado a 1 de julho de 2020 em https://www.iem.madeira.gov.pt/
Instituto Português do Desporto e Juventude. (2020). Lisboa+21 – Políticas e Programas de Juventude numa Perspetiva Global. Lisboa: Centro de Juventude de Lisboa do IPDJ
Jodelet, D. (1989). Folies et représentations sociales. Paris: PUF, p. 398
Lawy, R., & Biesta, G. (2006). Citizenship-as-practice: the educational implications of an inclusive and relational understanding of citizenship. British Journal of Education studies
Lavchyan, Z., & Williamson, H. (2019). Youth Policy Essentials. Parceria UE-Conselho da Europa no domínio da Juventude. Consultado em https://tinyurl.com/yy724s95
Lister, R. (2003). Young people talk about citizenship: empirical perspectives on theoretical and political debates. Citizenship Studies, 7 (2): 235-253
Moscovici, S. (1981). The phenomenon of social representations. In R. M. Farr & S. Moscovici (Eds.), Social representations (pp. 15-31). Cambridge: Cambridge University Press
Nico, M. (2018). Plano Nacional da Juventude. Relatório parcial: áreas e propostas. Instituto Português do Desporto e Juventude. Consultado em https://tinyurl.com/yxe3z3lu
Novella, A.M., Llena, A., Noguera, E., Gómez, M., Morata, T., Trilla, J., Agudo, I., & Cifre-Mas, J.(2014). Participación Infantil y construcción de la ciudadanía. Barcelona: Graó
Organização das Nações Unidas. (2019). Declaração de Lisboa +21. Conferência Mundial de Ministros Responsáveis pela Juventude e Fórum da Juventude Lisboa + 21, Lisboa, 2019. Consultada em https://tinyurl.com/y323haly
Pais, J.M.(1990). A construção sociológica da juventude—alguns contributos. Análise Social, vol. XXV (105-106), 1990 (1.°, 2.°), 139-165
Pais, J.M. (1996). Levantamento bibliográfico de pesquisas sobre a juventude portuguesa – tradições e mudanças (1985-1995). Sociologia: Problemas e Práticas. Nº21, 1996, pp.197-221
Pais, J.M.(2005). Jovens e cidadania. Sociologia: Problemas e Práticas, n.º 49, 2005, pp. 53-70
Pappámikail, L. (2010). Juventude(s), autonomia e Sociologia. Revista do Departamento de Sociologia da FLUP, Vol. XX, 2010, 395-410
Siurala, L. (2006). A European framework for youth policy. Estrasburgo: Council of Europe
Tomás, C. (2011). Há muitos mundos no mundo: Cosmopolitismo, participação e direitos da criança. Porto: Edições Afrontamento
Vieira, M. M., & Ferreira, V. S. (2018), Juventude(s) do Local ao Nacional – Que Intervenção?. Lisboa: Observatório Permanente da Juventude, Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa e Instituto Português do Desporto e Juventude
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 João Dionisio, Maria João Hortas, Joana Campos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Articles published or submitted to Da Investigação às Práticas are licensed according to Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0). Authors agree that:
Copyrights of all articles published are retained by authors with first publication copyright granted to the journal.
All articles are under the Creative Commons Attribution License recognizing the authorship of the publication and identifying that first publication took place in this journal.
Authors have the right to free distribute or make available in private or institutional pages the version published by Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional provided the original proper citation.
The journal only accepts articles not published previously (except in the form of an abstract or as part of academic thesis), that it is not under consideration for publication elsewhere. After published, the article cannot be published again partial or totally without the editorial board consent.