Functional reading as a process to promote the personal and social autonomy of students with intellectual development disorders

Authors

  • Luísa Gomes St. Julian´ s School – Colégio Inglês de São Julião https://orcid.org/0000-0002-1629-2226
  • Isabel Madureira Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v13i1.322

Keywords:

Personal and Social Autonomy, Inclusive Education, Functional reading, Intellectual Development Disorder

Abstract

In this study, we sought to understand how the teaching-learning process of students with Intellectual Development Disorder (IDD) is processed, in particular to know the pedagogical concepts and practices that teachers develop, in order to promote reading skills and autonomy as these skills are critical to facilitate integration into societal life.

Framing an interpretive paradigm, the case study focused on data collection techniques comprising document research, interviews and naturalistic observations.

In general terms, the most significant results underline the importance of the special education teacher in the intervention and inclusion of students with IDD, the need for greater collaboration between teachers and technicians and the evident relationship between functional reading and the development of personal and social autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luísa Gomes, St. Julian´ s School – Colégio Inglês de São Julião

Professora licenciada em Ensino Básico - 1º Ciclo, com Especialização em Educação Especial – Ramo Problemas de Cognição. Mestre em Educação Especial na área e especialização: Problemas de Cognição e Multideficiência. Exerce funções docentes, em escolas públicas, desde 1998. Atualmente, encontra-se a coordenar o 1º ciclo do currículo bilingue, num estabelecimento de ensino particular.

Isabel Madureira, Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa

Professora Adjunta na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Lisboa. Membro do Departamento de Formação e Investigação em Educação e Desenvolvimento. Doutorada em Educação na área da Formação de Professores, exerce funções docentes na ESELX no âmbito da Formação Especializada em Educação Especial e da Formação Inicial de Professores.

References

APA. (2015). DSM 5. Perturbações no Neurodesenvolvimento - Incapacidades Intelectuais. Guia de Referência Rápida para os Critérios de Diagnóstico (5ª ed., pp. 17–45). Lisboa: Climepsi Editores.

Azevedo, F. (2009). Literacias: Contextos e Práticas. In F. Azevedo & M. Sardinha (Eds.), Modelos e Práticas em Literacia (pp. 1–16). Lisboa: Lidel.

Booth, T., & Ainscow, M. (2002). Index Para a Inclusão. (M. Vaughan, Ed.). Bristol. CSIE.

Browder, D., & Rohena-Diaz, E. (1996). Functional Reading for Students with Developmental Disabilities Who Are Linguistically Diverse, 6(1), 25–26.

Carramate, M. (2012). Incapacidade Intelectual e Aprendizagem da Leitura [Dissertação de mestrado, Instituto Politécnico de Coimbra – Escola Superior de Educação de Coimbra] Repositório Comum. http://hdl.handle.net/10400.26/11826

Coelho, V. (2012). A Aprendizagem da Leitura e Escrita num Adolescente com Dificuldade Intelectual e Desenvolvimental [Dissertação de mestrado, Instituto Politécnico de Coimbra – Escola Superior de Educação de Coimbra] Repositório Comum.http://hdl.handle.net/10400.26/11091

Coll, C., Marchesi, A., Palacios, J., & Col. (2004). Os alunos com deficiência mental. In Artmed (Ed.), Desenvolvimento psicológico e Educação 3. Transtornos do desenvolvimento e necessidades educativas especiais (pp. 193–214). Porto Alegre.

Costa, A., Leitão, F., Santos, J., Pinto, J., & Noémia, M. (1996). Currículos Funcionais (1ª ed.). Lisboa: Instituto de Inovação Educacional.

Costa, A. (2006). Currículo Funcional no Contexto da Educação Inclusiva. Sintra

https://redeinclusao.pt/storage/fl_46.pdf

Coutinho, C. (2011). Metodologia de Investigação em Ciências Sociais. Coimbra: Almedina.

Cruz, V. (2020). Compreender a Leitura e as Dificuldades na sua Aprendizagem. Flora Editora.

Cruz, V. (2020). Do Aprender a Ler ao Ler para Aprender. Guia para Professores, Educadores e Pais. Pactor.

Cunha, A. (2012). O Currículo Funcional no Desenvolvimento da Autonomia e da Comunicação Oral e Escrita [Dissertação de mestrado, Instituto Politécnico de Lisboa – Escola Superior de Educação de Lisboa] Repositório Comum. http://hdl.handle.net/10400.21/2080

Decreto-Lei nº 54/2018, de 6 de julho. Ministério da Educação e Ciência, 1ª série – Nº 129

Decreto-Lei nº 55/2018, de 6 de julho. Ministério da Educação e Ciência, 1ª série – Nº 129

Esteves, M. (2006). Análise de Conteúdo. In Lima, J. & Pacheco, J., Fazer Investigação – Contributos para a elaboração de dissertações e teses (105-125). Porto Editora

Esteves, S. (2013). Fluência na Leitura da Avaliação à Intervenção. Viseu. Psicossoma

Flick, U. (2005). Métodos Qualitativos na Investigação Científica. Lisboa. Monitor.

Gomes, I., & Santos, N. (2004). Literacia: da escola ao trabalho. Revista Da Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, 169–177

Leitão, L. (2018). Manual personalizado de competências funcionais para um aluno com currículo específico individualizado [Dissertação de mestrado, Instituto Politécnico de Lisboa – Escola Superior de Educação de Lisboa] Repositório Comum. http://hdl.handle.net/10400.21/9531

Lopes, J., Spear-Swerling, L., Oliveira, C., Velasquez, M., Almeida, L., & Araújo, L. (2014). Ensino da Leitura no 1o Ciclo do ensino básico. Fundação FMS. Lisboa: Fundação Francisco Manuel dos Santos.

Madureira, I. (2014). “Professores de educação especial – socialização e identidades profissionais”. Investigar Em Educação, no 2, 81–93.

Madureira, I., & Leite, T. (2003). Necessidades Educativas Especiais. Lisboa: Universidade Aberta.

Madureira, I., & Leite, T. (2019, Junho). Escola inclusiva - qual o papel do professor de educação especial? Educação Inclusiva, Vol. 10 No 1, 4–7.

Organização das Nações Unidas. (1948). Declaração Universal dos Direitos do Homem. https://dre.pt/declaracao-universal-dos-direitos-humanos

Palha, M. (2014). Deficiência Mental e Défices Cognitivos. Diferenças - Centro de Desenvolvimento Infantil Diferenças, 1–3. http://www.diferencas.net/wpcontent/uploads/deficiencia_mental_defices_cognitivos.pdf

Palha, M. (2016) Perturbação do desenvolvimento intelectual. Centro de Desenvolvimento Infantil Diferenças, 1-37. https://diferencas.net/wpdif/docs/perturbacao_desenvolvimento_intelectual.pdf

Pereira, A. et al. (2006). Estratégias Eficazes para o Ensino da Língua Portuguesa. Braga. Casa do Professor.

Rodrigues, D. (2014). A inclusão como direito humano emergente. In Atas do I Congresso Internacional Direitos Humanos e Escola Inclusiva: Construindo Boas Práticas (pp. 6-16). Universidade do Algarve. https://sapientia.ualg.pt/handle/10400.1/6101

Santos, S. (2018). Alunos com dificuldades na sala de aula: que educação?. In Correia, L., Educação Inclusiva & Necessidades Especiais. (101-120). Flora Editora.

Sim-Sim, I. (2009). O Ensino da Leitura: A Decifração. Lisboa: DGIDC

Published

2023-03-28

How to Cite

Gomes, L., & Madureira, I. (2023). Functional reading as a process to promote the personal and social autonomy of students with intellectual development disorders. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 13(1), 144–178. https://doi.org/10.25757/invep.v13i1.322

Issue

Section

Artigos