TV Extension: Participative Methodologies and Education Through Work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v13i1.320

Keywords:

Extension, Audiovisual, Workshop, Methodology

Abstract

The Project TV Extension aims to disseminate and integrate the different experiences and actions of extension and culture in the Faculty of Letters and Language at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ); create a continuous programming that has as contente programs, interviews, cultural and formative suggestions produced by the University extension; develop content to store on social networks and create training workshops opened to internal and external audiences. The Project has as theoretical assumptions the concepts of polytechnics (SAVIANI, 2007), inter-semiotic translation (PLAZA, 2003) and interdisciplinarity.

Until now. Four workshops have been done throughout 2020 and 2021. The preparation and realization of these workshops were based on GEM concepts about the idea of creative workshop (MAIA, 2020). In addition to the workshops, social networks of the Project were created in order to publish and disseminate other projects from the Faculty.

The goal is to increase the dissemination of extension not only in the University, but also outside of College, since there is a lack of understanding about the word extension and its importance.

The project has as its objectives the creation of new interdisciplinary workshops inside and outside the University; the increase in the production of its own materials, with the workshops and interviews produced by the project; and the publication of more videos. With this, it is expected that the extension can be shared and disseminated throughout the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Milene Bandeira Almeida, Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduada em Letras Português/Inglês pela UFRJ - Universidade Federal do Rio
de Janeiro. Graduanda em Formação Pedagógica em Letras - Inglês pela
Uniasselvi.

Bernardo Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor adjunto da Faculdade de Educação da UFRJ, pesquisador, crítico de música e cinema, produtor. Possui Graduação em Filosofia pelo IFCS/UFRJ, Mestrado e doutorado em Filosofia pela PUC-RIO. Realizou Doutorado-sanduíche em Brown University e Pós-doutorado no IFCS/UFRJ, ambos explorando as relações entre cultura e política na obra de Nietzsche. Participa como colaborador do GEM - Grupo de Educação Multimídia (Letras/UFRJ), do LISE - Laboratório do Imaginário Social e Educação (Educação/UFRJ) e do NFC- Núcleo de Filosofias da Diferença (IFCS/UFRJ). É produtor do selo musical QTV Selo. Co-produziu os filmes Noite e Sutis Interferências, de Paula Maria Gáitan. Publicou Tom Zé — Estudando o Samba (Editora Cobogó) em dezembro de 2014 e Deixa Queimar (Editora Numa) em novembro de 2021

References

ALVES, Castro. O Navio Negreiro. Disponível em: <http://dominiopublico.gov.br/downloadtexto/bv000068.pdf>. Acesso em 20 Dez. 2021

ALENCAR, A. M; MORAES, A. L. (2005 junho/dezembro) O OULIPO e as oficinas de escrita. Revista Terceira Margem, Ano IX, nº 13, p. 9 -28.

BARBARO, Umberto (1965). Argumento. In: Elementos de Estética Cinematográfica. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965.

CÂNDIDO, Antônio (2004). Recortes. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul.

FAROCKI, Harun (2017). Instrumentalização do Pensamento. In: O Trabalho com as Imagens. Fortaleza: Centro de Narrativas Audiovisuais.

GULLAR, F. (2008). Muitas Vozes. In: Poesia Completa... RJ: Nova Aguilar.

JAKOBSON, R. (2010). Aspectos Linguísticos da Tradução. In: Linguística e Comunicação. Trad. Izidoro Blikstein e José Paulo Paes. 22ª ed. SP: Cutrix.

MAIA, P (2020 setembro/dezembro). Travessias: Palavra-Imagem. Revista Terceira Margem, v. 24, n. 44, p. 32-49.

PLAZA, Julio (1987). Tradução intersemiótica. São Paulo: Editora Perspectiva.

SAVIANI, Dermeval (2007 janeiro/abril. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação v. 12 n. 34.

Published

2023-03-28

How to Cite

Almeida, M. B., & Oliveira, B. (2023). TV Extension: Participative Methodologies and Education Through Work. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 13(1), 50–74. https://doi.org/10.25757/invep.v13i1.320

Issue

Section

Artigos