The socio-educational relations between Education for Peace and Social Representations of violences by social educators in a favela at Rio de Janeiro – Brazil

Authors

  • Lucas Salgueiro Lopes Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Arthur Vianna Ferreira Universidade do Estado do Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0002-5297-1883

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v13i1.318

Keywords:

Social Representations, Violence, Non-school education, Social Pedagogy, Social Psychology

Abstract

This article, derived from a Education’s Research at development at UERJ-FFP, investigates the possible social representations of violence from social educators of a socio-educational project in Complexo do Salgueiro, a favela in the state of Rio de Janeiro, Brazil. Based on field work started in 2021, the research visits the institution from search of the apprehension of social representations of violence shared by educators in this non-school space, dedicating to understanding how these representations end up influencing practices educational programs offered. Therefore, when analyzing socio-educational practices, those indicate whether these may (or not) have served in a real way to undertake an Education for Peace committed to combating violence in this context. The methodology will use as a research instrument the realization of semi-structured interviews and the writing of field diaries. As a result of the work, it is noteworthy that this work is still under development, containing here with reflections and initial hypotheses about its objectives. In the future, we will expand and publicize its empirical and analytical results in the form of new presentations and publications, to contribute to studies on marginalization and violence, as well as with the fields of social representations and Social Pedagogy.

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Author Biographies

Lucas Salgueiro Lopes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Mestrando em Educação - Processos formativos e Desigualdades Sociais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/FFP). Pós-graduado (lato sensu) em Educação Básica - Gestão Escolar pela UERJ/FFP. Possui Licenciatura Plena em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, onde foi monitor das disciplinas de Psicologia da Educação e Psicologia Social durante a graduação, e em Sociologia pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Membro do Grupo de Estudos, Ensino e Extensão Fora da Sala de Aula da UERJ/FFP. Bolsista CAPES.

Arthur Vianna Ferreira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutor em Educação: Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professor adjunto do Departamento de Educação da Faculdade de Formação de Professores da (UERJ/FFP). Pesquisador associado da Fundação Carlos Chagas (FCC-SP). Coordenador-Pesquisador do Grupo de Estudos, Pesquisas e Extensão Fora da Sala de Aula (UERJ/FFP). Coordenador do Projeto de Extensão TEAR – UERJ/FFP. Coordenador do Projeto Proatec/UERJ, intitulado “Dar formação à ação: Produção de Materiais Didáticos para/com Educadores Sociais em São Gonçalo e Regiões Adjacentes” (UERJ/FFP).

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Published

2023-03-28

How to Cite

Salgueiro Lopes, L., & Vianna Ferreira, A. (2023). The socio-educational relations between Education for Peace and Social Representations of violences by social educators in a favela at Rio de Janeiro – Brazil. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 13(1), 28–49. https://doi.org/10.25757/invep.v13i1.318

Issue

Section

Artigos