Contribution of storytelling in promoting the social development of a child with profound intellectual multiple disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v12i1.311

Abstract

Children with Profound Intellectual and Multiple Disabilities (PIMD) require educational responses that create opportunities to participate in activities with their peers, broaden social relationships and increase knowledge about the world around them. This qualitative study sought to understand how the telling of different types of stories (author stories, social stories, multi-sensory stories), in different contexts, influences the involvement and participation of a child with PIMD in the storytelling activity, as well as their social development. A child with PIMD and his/her kindergarten peers participated in the study. Data collection was carried out through observation, social network analysis and documentary research. The results show that the child with PIMD participated in a very positive way in the storytelling activity, showing different behaviors towards the different types of stories told. The activity brought important gains for all children.

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Author Biographies

Clarisse Nunes, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Lisboa

Professora adjunta no Instituto Politécnico de Lisboa, Escola
Superior de Educação (ESELx) e integra a Comissão Científica do CIED da ESELx.
Concluiu o doutoramento em Educação, na área de especialização em TIC na
Educação em 2013 pela Universidade de Lisboa, Instituto da Educação. É
mestre em Ciências da Educação - Especialização em Educação Especial desde
2003 pela Universidade Católica Portuguesa. Ao longo dos últimos 20 anos tem
publicado alguns livros, capítulos de livros e artigos em revistas nacionais e
internacionais, subordinados a temáticas na área da educação especial, com
particular enfoque na educação de crianças com multideficiência.

Susana Soares, Agrupamento de Escolas de Santa Iria da Azóia

Susana Soares desempenhou funções de educadora de infância durante 11 anos na Casa do Povo de Vialonga, Instituição Particular de Solidariedade Social (IPSS), exercendo funções nas valências de creche e pré-escolar. Atualmente exerce funções docentes na área da Educação Especial no Agrupamento de Escolas de Santa Iria de Azóia.

É licenciada em Relações Públicas e Publicidade (2002) e em Educação de Infância (2009) e mestre em Educação Especial pela Escola Superior de Educação de Lisboa (2020).

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Published

2022-03-29

How to Cite

Nunes, C., & Soares, S. (2022). Contribution of storytelling in promoting the social development of a child with profound intellectual multiple disabilities. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 12(1), 97–130. https://doi.org/10.25757/invep.v12i1.311

Issue

Section

Artigos