From production time to education times. An analysis of the subjugation of the educational to the immediate and the utility

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v12i2.307

Keywords:

Education, Responsibility, Inequalities, Neoliberalism

Abstract

In times of technocracy, the issues associated with the Right to Education have been deprecated in favor of an economic-financial determinism, predominant in society hegemonized by neoliberalism. Mirroring this are the educational guidelines from transnational organisations such as the European Commission or the OECD, centralising the priorities of educational action on issues such as entrepreneurship, employability and business logics. The time of production, defined by the regulatory pragmatism that invades and colonizes the human time of the relationship, gains a new centrality in educational discourses and practices. This article aims to define and analyze the effects of what we call imperialism of the useful, underlining the importance of returning to educational practices and discourses a critical, humanizing and socially just sense.

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Author Biographies

Joana Vaz Ferreira, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra

Doutoranda em Ciências da Educação, especialidade em Educação, Desenvolvimento Comunitário e Formação de Adultos, na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, da Universidade de Coimbra. Mestre em Educação e Intervenção Social, especialização em Ação Psicossocial em Contextos de Risco, e licenciada em Animação Sociocultural.

Os interesses de investigação e de intervenção centram-se nas temáticas ligadas ao desenvolvimento comunitário, comportamento humano, exclusão social, proteção internacional da pessoa humana, entre outros, assim como na intervenção emancipatória de pessoas e grupos em circunstâncias de vulnerabilidade/desvantagem.

Hugo Monteiro, Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto

Doutor em Filosofia e professor na Escola Superior de Educação do Politécnico do Porto. É também investigador no Instituto de Filosofia Moderna da Faculdade de Letras - Universidade do Porto. A sua investigação incide preferencialmente na Filosofia Contemporânea, na sua interseção com os domínios da Literatura, da Política e da Educação. Dedica especial atenção à Desconstrução e às obras de Jacques Derrida, de Jean-Luc Nancy e de Maurice Blanchot. Tem publicação nacional e internacional nos domínios da Filosofia, da Educação e das várias inflexões do pensamento crítico contemporâneo.

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Published

2022-09-28

How to Cite

Vaz Ferreira, J., & Monteiro, H. (2022). From production time to education times. An analysis of the subjugation of the educational to the immediate and the utility. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 12(2), 33–54. https://doi.org/10.25757/invep.v12i2.307

Issue

Section

Artigos