"When I looked at it, I even got emotional" - Experiments with device pedagogy and archival cinema
DOI:
https://doi.org/10.25757/invep.v12i2.288Keywords:
Device pedagogy, Memory, Archive cinemaAbstract
The present article intends to reflect on the development and production process of the Archive Cinema Workshop, held between 2020 and 2021, with the participation of 20 students from the municipal education network of Rio de Janeiro, Brazil. The workshop proposed to the participants the construction of a film-essay, elaborated from the narration and archive material of the educators themselves. Here we will discuss theoretical issues around the scope of the workshop and analyze its production based on the short film made by 14-year-old student Julianna Lopes.
Downloads
References
Bergala, A. (2008). A hipótese-cinema. Booklink: CINEAD, LISE-FE/UFRJ
Ferro, M. (1992). Cinema e História. Paz e Terra
Fresquet, M. A. (2014). Princípios e propostas para uma introdução ao cinema com professores e estudantes: a experiência do CINEAD/UFRJ. (Orgs.) Maria Carmem Silveira Barbosa & Maria Angelica dos Santos. Escritos da Alfabetização Audiovisual. Libretos. Pp.68-85. 11-24
Gardner, H. (1994). Estruturas da mente. A Teoria das Inteligências Múltiplas. Editora Artes Médicas
Grabinski, L. (Produtor), & Kieślowski, K. (Diretor). (1980). Gadajace Glowyde Krzysztof. [Filme]. YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=o6kXoMnSOdM . Polônia
Harding, G. S. (2019). Objetividade mais forte para ciências exercidas a partir de baixo. Revista Em Construção. 3(5), pp. 143-162.
Hooks, B. (2019). Olhares negros: raça e representação. Elefante
Migliorin, C., (2006). O dispositivo como estratégia narrativa. (Orgs.) A. Lemos, C. Berger, & M. Barbosa. Livro da XIV Compós - 2005: Narrativas Midiáticas Contemporâneas. Sulina, pp. 82-94
Migliorin, C., Garcia, L., Pipano, I. & Resende, D. (2021). A pedagogia do dispositivo: pistas para criação com imagens. (Orgs.) C. Leite, F. Omelczuk, & L. A. Rezende. Cinema-Educação: políticas e poéticas. SOCINE - Universidade Federal do Rio de Janeiro. pp. 85-104
Migliorin, C., Resende, D., Cid, V. & Medrado, A. (mai./ago. 2020). Cinema de grupo, Notas de uma prática entre educação e cuidado. Revista GEMINIS, v. 11, n. 2, pp. 149-164
Moraes, F. (Produtor), & Lopes, J. (Diretora). (2021) Curta de Arquivo. [Filme]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=riZy5ayNgcc. Brasil
Moreira, S. (2017). (Produtora/Diretora). Travessia. [Filme]. VIMEO. https://vimeo.com/236284204 . Brasil
Morettin, E. (2003). O cinema como fonte histórica na obra de Marc Ferro. História: Questões & Debates, 38. Editora UFPR. pp. 11-42
Rufino, L. & Simas, L. (2018). Fogo no Mato: A Ciência Encantada das Macumbas. 1. Ed.- Rio de Janeiro: Mórula.
Salomão, W. (2007). Algaravias - Câmara de ecos. Rocco
Santos, D. M. (2020). Atravessando abismos em direção a um cinema implicado: Negridade, imagem e desordem. Revista Logos, 27(01), pp. 11-24.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Flavio de Moraes Junior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Articles published or submitted to Da Investigação às Práticas are licensed according to Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0). Authors agree that:
Copyrights of all articles published are retained by authors with first publication copyright granted to the journal.
All articles are under the Creative Commons Attribution License recognizing the authorship of the publication and identifying that first publication took place in this journal.
Authors have the right to free distribute or make available in private or institutional pages the version published by Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional provided the original proper citation.
The journal only accepts articles not published previously (except in the form of an abstract or as part of academic thesis), that it is not under consideration for publication elsewhere. After published, the article cannot be published again partial or totally without the editorial board consent.