"When I looked at it, I even got emotional" - Experiments with device pedagogy and archival cinema

Authors

  • Flavio de Moraes Junior Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v12i2.288

Keywords:

Device pedagogy, Memory, Archive cinema

Abstract

The present article intends to reflect on the development and production process of the Archive Cinema Workshop, held between 2020 and 2021, with the participation of 20 students from the municipal education network of Rio de Janeiro, Brazil. The workshop proposed to the participants the construction of a film-essay, elaborated from the narration and archive material of the educators themselves. Here we will discuss theoretical issues around the scope of the workshop and analyze its production based on the short film made by 14-year-old student Julianna Lopes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flavio de Moraes Junior, Universidade Federal Fluminense

Cientista social formado pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (Brasil), mestre em História Comparada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mestrando em Cinema e Audiovisual pela Universidade Federal Fluminense - UFF (Brasil). Educador e cineasta, realiza oficinas de cinema na periferia do Rio de Janeiro.

References

Bergala, A. (2008). A hipótese-cinema. Booklink: CINEAD, LISE-FE/UFRJ

Ferro, M. (1992). Cinema e História. Paz e Terra

Fresquet, M. A. (2014). Princípios e propostas para uma introdução ao cinema com professores e estudantes: a experiência do CINEAD/UFRJ. (Orgs.) Maria Carmem Silveira Barbosa & Maria Angelica dos Santos. Escritos da Alfabetização Audiovisual. Libretos. Pp.68-85. 11-24

Gardner, H. (1994). Estruturas da mente. A Teoria das Inteligências Múltiplas. Editora Artes Médicas

Grabinski, L. (Produtor), & Kieślowski, K. (Diretor). (1980). Gadajace Glowyde Krzysztof. [Filme]. YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=o6kXoMnSOdM . Polônia

Harding, G. S. (2019). Objetividade mais forte para ciências exercidas a partir de baixo. Revista Em Construção. 3(5), pp. 143-162.

Hooks, B. (2019). Olhares negros: raça e representação. Elefante

Migliorin, C., (2006). O dispositivo como estratégia narrativa. (Orgs.) A. Lemos, C. Berger, & M. Barbosa. Livro da XIV Compós - 2005: Narrativas Midiáticas Contemporâneas. Sulina, pp. 82-94

Migliorin, C., Garcia, L., Pipano, I. & Resende, D. (2021). A pedagogia do dispositivo: pistas para criação com imagens. (Orgs.) C. Leite, F. Omelczuk, & L. A. Rezende. Cinema-Educação: políticas e poéticas. SOCINE - Universidade Federal do Rio de Janeiro. pp. 85-104

Migliorin, C., Resende, D., Cid, V. & Medrado, A. (mai./ago. 2020). Cinema de grupo, Notas de uma prática entre educação e cuidado. Revista GEMINIS, v. 11, n. 2, pp. 149-164

Moraes, F. (Produtor), & Lopes, J. (Diretora). (2021) Curta de Arquivo. [Filme]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=riZy5ayNgcc. Brasil

Moreira, S. (2017). (Produtora/Diretora). Travessia. [Filme]. VIMEO. https://vimeo.com/236284204 . Brasil

Morettin, E. (2003). O cinema como fonte histórica na obra de Marc Ferro. História: Questões & Debates, 38. Editora UFPR. pp. 11-42

Rufino, L. & Simas, L. (2018). Fogo no Mato: A Ciência Encantada das Macumbas. 1. Ed.- Rio de Janeiro: Mórula.

Salomão, W. (2007). Algaravias - Câmara de ecos. Rocco

Santos, D. M. (2020). Atravessando abismos em direção a um cinema implicado: Negridade, imagem e desordem. Revista Logos, 27(01), pp. 11-24.

Published

2022-09-28

How to Cite

de Moraes Junior, F. (2022). "When I looked at it, I even got emotional" - Experiments with device pedagogy and archival cinema. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 12(2), 241–261. https://doi.org/10.25757/invep.v12i2.288

Issue

Section

Artigos