The learning of teaching covered on PIBID: initial notes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v11i2.265

Abstract

The text discusses teaching learning in the initial training of Pedagogy students who participated in the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships - PIBID at a state public university, located in Northeastern Brazil, from 2014 to 2016. The analysis focuses on contributions from experience formative experienced in the scope of PIBID in the strengthening of teaching knowledge fostered during initial, training aimed at learning the teaching profession. The empirical data derives from a qualitative case study of the instrumental type, a path that involved the interview technique, carried out with two PIBID scholarship holders linked to the Pedagogy subproject. It became evident that the Program is identified as a unique context of densification of training, especially with regard to the consolidation of the learning of teaching knowledge constituted during initial training.

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Author Biographies

Sandy Lima Costa, Universidade Estadual do Ceará

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará - PPGE/UECE. Professora efetiva do município de São Gonçalo do Amarante - CE. Graduada em Pedagogia pela UECE.

Isabel Maria Sabino de Farias, Universidade Estadual do Ceará

Professora Associada do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UECE. Possui Estágio Pós-Doutoral em Educação pela Universidade de Brasília (UNB); Doutorado e mestrado em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Especialista em Metodologia do Ensino Superior pela PUC/MG; Licenciada em Pedagogia pela UECE. 

Eunice Andrade de Oliveira Menezes, Universidade Federal do Cariri

Pedagoga pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2001), especialista em Gestão Educacional pela Faculdade Sete de Setembro (2012), mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (2012), doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (2017). Professora da Universidade Federal do Cariri.

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Published

2021-09-29

How to Cite

Costa, S. L., Farias, I. M. S. de, & Menezes, E. A. de O. (2021). The learning of teaching covered on PIBID: initial notes. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 11(2), 92–117. https://doi.org/10.25757/invep.v11i2.265

Issue

Section

Artigos