O Nosso Bosque: an account of relationships and discoveries towards nature in Childhood Education

Authors

  • Sarah Bahr Pessôa
  • Ivanilda Maria Silva Bastos
  • Viviane Elaine Padilha

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v11i2.244

Abstract

This article is the result of a research developed as part of the Supervised Curricular Internship in Early Childhood Education of an academic from the 5th year of Pedagogy at Univille, held at a Child Education Center in the city of Joinville, Brazil. The investigation was based on a qualitative and descriptive approach through semi-structured interviews, with four teachers from the institution, with the objective of presenting the interviewed’s reports about their experiences in one of the institution's external spaces: the Grove. Subsequently, the teachers' speeches were analyzed in the light of the literature. With the analysis, it was possible to conclude that the center’s initiative should be cultivated and replicated, since the Grove, by bringing children closer to nature, provides multiple possibilities and contributions to the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sarah Bahr Pessôa

Pedagoga formada pela Universidade da Região de Joinville.

Ivanilda Maria Silva Bastos

Graduada em Letras, habilitação em português e inglês pela Univille, mestrado em Educação e Cultura  pela UDESC e doutoranda em Educação - Desenvolvimento Curricular  na Uminho - Portugal. Profa. Universitária na Univille em Escritas Criativas e Leitura e produção textual no curso de Publicidade e Propaganda; no curso de Pedagogia leciona as disciplinas: Pesquisa em Educaçao, Linguística  aplicada à língua materna  e Seminários avançados.

Viviane Elaine Padilha

Pedagoga formada pela Universidade da Região de Joinville.

References

Barros, M. I. A. (2018). Desemparedamento da infância: A escola como lugar de encontro

com a natureza. Rio de Janeiro, RJ: Instituto Alana.

Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. (2010). Brasília, DF. Recuperado de:

http://www.uac.ufscar.br/domumentos-1/diretrizescurriculares_2012.pdf.

Parâmetros básicos de infra-estrutura para instituições de Educação Infantil. (2006). Brasília,

DF. Recuperado de: ttp://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Educinf/miolo_infraestr.pdf.

Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de Graduação em Pedagogia. (2006). Brasília,

DF. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf.

Ceppi, G.; Zini, M. (Org.) (2013). Crianças, espaços, relações: Como projetar espaços para a

Educação Infantil. Porto Alegre, RS: Penso.

Gandini, L. (2016). Espaços educacionais e de envolvimento pessoal. In: Edwards, C. et al. As

cem linguagens da criança - Vol. 1 (p. 137-149). Porto Alegre, RS: Penso.

Gonçalves, M. L. et al. (2014). Fazendo pesquisa: Do projeto à comunicação científica. Joinville,

SC: Editora Univille.

Horn, M. S. (2004). Sabores, cores, sons, aromas: A organização do espaço na Educação Infantil.

Porto Alegre, RS: Artmed.

Horn, M. S. (2017). Brincar e interagir nos espaços da Educação Infantil. São Paulo, SP: Penso.

Oliveira, Z. M. R. (Org.). (2014). O trabalho do professor na Educação Infantil. São Paulo, SP:

Biruta.

Pereira, R. C. B.; Pereira, R. O. (2012). O estágio supervisionado no contexto da formação de

professores. In: Calderano, M. A. (Org.). Estágio curricular: concepções, reflexões teórico-práticas e proposições. Juiz de Fora, MG: Editora UFJF.

Rinaldi, C. (2013). O ambiente da Infância. In: Ceppi, G.; Zini, M. (Org.). Crianças, espaços,

relações: Como projetar espaços para a Educação Infantil (p. 122-128). Porto Alegre, RS: Penso.

Tiriba, L. (2010). Crianças da Natureza. In Anais do 1° Seminário Nacional: Currículo em

Movimento - Perspectivas atuais, Belo Horizonte, MG.

Tiriba, L. (2018). Educação Infantil como direito e alegria: Em busca de pedagogias ecológicas,

populares e libertárias. São Paulo, SP: Paz e Terra.

Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em

educação. São Paulo, SP: Atlas.

Zabalza, M. (2007). A Qualidade em Educação Infantil. Porto Alegre, RS: Artmed.

Published

2021-09-29

How to Cite

Pessôa, S. B., Bastos, I. M. S., & Padilha, V. E. (2021). O Nosso Bosque: an account of relationships and discoveries towards nature in Childhood Education. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 11(2), 48–76. https://doi.org/10.25757/invep.v11i2.244

Issue

Section

Artigos