Integration between the theory of didactic situations and maker education in a formative perspective

Authors

  • Luiz Paulo Fernandes Lima Universidade Federal do Ceará https://orcid.org/0000-0002-5250-7669
  • Daniel Brandão Menezes Universidade Estadual do Ceará
  • Francisco Herbert Lima Vasconcelos Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v15i1.439

Keywords:

Teacher Training, Didactic Engineering, Formative Didactic Situation, Maker Education

Abstract

The Theory of Didactic Situations (TDS), developed by Guy Brousseau in France, is a methodology that analyzes the social interactions among students, teachers, and mathematical knowledge in the classroom, influencing learning and its dynamics. This study aimed to investigate how the dialectical phases of TDS impact teacher training in a maker education context. Using Didactic Engineering as a research methodology, data were collected during the a priori analysis and experimentation phases and later analyzed through qualitative and quantitative approaches. The training was conducted in five sessions involving seven teachers in the fields of mathematics and physics. The results showed that even teachers with no prior experience in TDS and maker education demonstrated significant progress, comparable to that of an experienced teacher in these methodologies. The integration of TDS’s dialectical phases—action, formulation, validation, and institutionalization—provided a conducive environment for critical reflection and creative application of knowledge. It is concluded that maker training based on TDS enriches pedagogical practice and promotes more dynamic and effective teaching. However, post-training follow-up, such as reinforcement sessions and individualized guidance, may offer continuous support to teachers in implementing TDS and Maker Education in their teaching practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Paulo Fernandes Lima, Universidade Federal do Ceará

Pesquisador em formação pedagógica de professores de ciências da natureza à nível de doutoramento em Ensino de Ciências e Matemática (PPGRENOEN) na Universidade Federal do Ceará (UFC). É Mestre em Ensino de Física, Especialista em Práticas e Ensino de Física (UFC), e Professor Efetivo do Instituto Federal do Ceará (IFCE) na cidade de Aracati, Ceará, Brasil.

Daniel Brandão Menezes, Universidade Estadual do Ceará

Doutor em Educação Brasileira na linha de pesquisa Educação, Currículo e Ensino no eixo Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Pós-doutor em Educação Brasileira na linha de pesquisa História e Educação Comparada (UFC), Pós-doutor em Ensino (RENOEN/UFC) e Professor Efetivo da Universidade Estadual do Ceará (UECE), em Fortaleza, Ceará, Brasil.

Francisco Herbert Lima Vasconcelos, Universidade Federal do Ceará

Doutor na área de pesquisa em Avaliação da Efetividade e do Desempenho da Aprendizagem pela Universidade Federal do Ceará (UFC), pós-doutro em Educação (UFC), Professor efetivo Adjunto III da Universidade Federal do Ceará (UFC) e foi Secretário de Educação da cidade de Sobral, Ceará, Brasil.

References

Artigue, M. (1998). Ingénierie didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques, 9(3), 281–308. Recuperado de http://kleio.ch/HEP_VS/hepvsvideo/8_INGENIERIE_DIDACTIQUE_ARTIGUE.pdf

Bandoni, A. (2016). Já não se fazem objetos como antigamente. In V. F. Megido (Org.), A revolução do design: Conexões para o século XXI (pp. 50–61). São Paulo: Editora Gente.

Blikstein, P., Valente, J., & Moura, E. M. (2020). Educação maker: Onde está o currículo? Revista e-Curriculum, 18(2), 532–544. Recuperado de https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/48127

Brasil. Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/

Brousseau, G. (1986). Fondements et méthodes en didactique des mathématiques. Recherches en Didactique des Mathématiques, 7(2), 35–115. Recuperado de https://revue-rdm.com/1986/fondements-et-methodes-de-la/

Brousseau, G. (2008). Introdução ao estudo das situações didáticas: Conteúdos e métodos de ensino (C. Bórgea, Trad.). São Paulo: Ática.

Douady, R. (1984). Jeux de cadres et dialectique outil-objet dans l’enseignement des mathématiques: Une réalisation dans tout le cursus primaire (Tese de doutorado). Université Paris VII. Recuperado de https://theses.hal.science/tel-01250665

Hatch, M. (2013). The maker movement manifesto: Rules for innovation in the new world of crafters, hackers, and tinkerers.

Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 22(140), 1–55. Recuperado de https://archive.org/details/likert-1932/page/8/mode/2up

Lima, L. P. F., Lima, G. P. F., Menezes, D. B., & Vasconcelos, F. H. L. (2024a). Fabricação digital de experimentos físicos por meio da STEAM. Contribuciones a las Ciencias Sociales, 17(3), e5545. https://doi.org/10.55905/revconv.17n.3-165

Lima, L. P. F., Abreu, F. G. S., Menezes, D. B., & Vasconcelos, F. H. L. (2024b). Time of basic education teachers training in maker activities: A meta-analysis. Global Journal of Human-Social Science, 24(G2), 93–106. Recuperado de https://socialscienceresearch.org/index.php/GJHSS/article/view/104019

Lima, L. P. F., Menezes, D. B. & Vasconcelos, F. H. L. (2024c). Formação maker de professores: competências desenvolvidas via engenharia didática. ACTIO, 9(3), 1-24. https://doi.org/10.3895/actio.v9n3.19194

Millar, R. (2003). Towards a science curriculum for public understanding. Ensino Pesquisa Educação Ciência, 5(2), 139–154. https://doi.org/10.1590/1983-21172003050206

Nascimento, F., Fernandes, H. L., & Mendonça, V. M. (2012). O ensino de ciências no Brasil: História, formação de professores e desafios atuais. Revista HISTEDBR On-line, 10(39), 225–249. https://doi.org/10.20396/rho.v10i39.8639728

Perrin-Glorian, M. J., & Bellemain, P. M. B. (2019). L’ingénierie didactique entre recherche et ressource pour l’enseignement et la formation des maîtres. Caminhos da Educação Matemática em Revista Online, 9(1). Recuperado de https://periodicos.ifs.edu.br/periodicos/caminhos_da_educacao_matematica/article/view/298

R Core Team. (2023). R: A language and environment for statistical computing (Versão 4.1) [Software de computador]. Recuperado de https://cran.r-project.org

Raabe, A. L. A., Santana, A. L. M., & Burd, L. (2016). Lite Maker: Uma estação móvel que possibilita transformar a sala de aula em espaço maker. In 1ª Conferência FabLearn Brasil. Recuperado de https://fablearn.org/wp-content/uploads/2016/09/FLBrazil_2016_paper_149.pdf

Seixas, R. H. M., Calabró, L., & Sousa, D. O. (2017). A formação de professores e os desafios de ensinar ciências. Revista Thema, 14(1), 289–303. https://doi.org/10.15536/thema.14.2017.289-303.413

Silva, A. F., Ferreira, J. H., & Vieira, C. A. (2017). O ensino de ciências no ensino fundamental e médio: Reflexões e perspectivas sobre a educação transformadora. Revista Exitus, 7(2), 283–304. Recuperado de http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602017000200283

Silveira, F. (2016). Design & educação: Novas abordagens. In V. F. Megido (Org.), A revolução do design: Conexões para o século XXI (pp. 116–131). São Paulo: Editora Gente.

The Jamovi Project. (2023). jamovi (Versão 2.4) [Software de computador]. Recuperado de https://www.jamovi.org

Valente, J. A., & Blikstein, P. (2019). Maker education: Where is the knowledge construction? Constructivist Foundations, 14(3), 252–262. Recuperado de https://tltlab.org/wp-content/uploads/2019/10/2019.Valente-Blikstein.Constructivist-Foundations.Maker-Education.pdf

Published

2025-02-06

How to Cite

Lima, L. P. F., Menezes, D. B., & Vasconcelos, F. H. L. (2025). Integration between the theory of didactic situations and maker education in a formative perspective. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 15(1), e439. https://doi.org/10.25757/invep.v15i1.439