The development of skills in a Degree in Basic Education – the perspective of graduates and teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v14i1.382

Keywords:

Degree in Basic Education, Skills, Employability

Abstract

This article aims to characterize the skills that graduates, and teachers report being promoted in the Degree in Basic Education at a Higher Education institution and to understand how graduates evaluate the conditions of access to the job market conferred by the degree.

To this end, at the end of the 2021/2022 academic year, a questionnaire was administered to which 108 graduates and 37 teachers responded. To categorize open responses, mixed procedures were used.

Skills related to the development of teaching and learning are the most mentioned by both teachers and graduates. While skills associated with the professional, social, and ethical dimensions are the second most reported among graduates, in teachers' responses the second most visible dimension concerns lifelong professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Teresa Leite, CIED, Escola Superior de Educação de Lisboa do Instituto Politécnico de Lisboa

Teresa Leite é professora coordenadora aposentada da Escola Superior de Educação de Lisboa do Instituto Politécnico de Lisboa e Doutora em Educação, com especialização na área de Formação de Professores pela Universidade de Lisboa. Participou em projetos nacionais e internacionais na área de formação de professores, currículo do ensino básico e inclusão de alunos com necessidades educativas especiais.

Bianor Valente, Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa; Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais

É professora adjunta na Escola Superior de Educação de Lisboa do Instituto Politécnico de Lisboa e presidente do Departamento de Formação e Investigação em Currículo e Didáticas. É Doutorada em Educação, com especialização em Didática das Ciências pela Universidade de Lisboa. Tem desenvolvido trabalho de formação e de investigação no âmbito da formação de professores e no âmbito da Didática das Ciências.

Joana Campos, Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa; CIES-ISCTE

É professora adjunta na Escola Superior de Educação de Lisboa do Instituto Politécnico de Lisboa, licenciada em Sociologia pela FCSH-UNL e mestre em Educação pela UCP. Tem desenvolvido trabalho de investigação no âmbito dos processos de profissionalização de grupos profissionais da educação, como os professores, animadores socioculturais e educadores sociais.

References

Campos, B. P. (2002). Políticas de Formação de Profissionais de Ensino em Escolas Autónomas. Edições Afrontamento.

Feio, M., Valente, B., & Leite, T. (2023). As tipologias de ensino no desenho curricular do curso de Licenciatura em Educação Básica. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 13(1), 97–115. https://doi.org/10.25757/invep.v13i1.344

Le Boterf, G. (1994). De la compétence. Essai sur un attracteur étrange. Les Editions d’Organisation.

Leite, C., & Ramos, K. (2014). Políticas do Ensino Superior em Portugal na fase pós-Bolonha: implicações no desenvolvimento do currículo e das exigências ao exercício docente, 28, 73-89.

Leite, T. & Arez, A. (2011). A Formação através de Projetos na Iniciação à Prática Profissional. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, I (3). 79-99.

Leite, T, Loureiro, L., & Hortas, M. J. (2015). Entre a formação e a profissão: ambiguidades no perfil de saída da licenciatura em Educação Básica. In Proceedings of the First International Meeting of Industrial Sociology, Sociology of Organizations and Work (pp. 316-328). APSIOT.

OCDE (2020). Curriculum (re)design. OECD Publishing.

Quadro Europeu de Qualificações (2017) disponível em https://www.dges.gov.pt/pt/quadro_qualificacoes?plid=371

Shulman, L.S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of a New Reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-21.

Soares, L. (2022). "Trabalhar com crianças é dar o melhor de si"- vozes de alunas da Licenciatura em Educação Básica. Revista Lusófona de Educação, 55, 43-65. https://doi: 10.24140/issn.1645-7250.rle55.03

Valente, B., Feio, M., & Leite, T. (2023). Os cursos de Licenciatura em Educação Básica em Portugal: uma análise comparativa. Educação e Pesquisa, 49, 1-19. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349261454

Decreto-Lei n.º 240/2001, publicado no Diário da República, 1.ª série, nº 201, em 30 de agosto.

Decreto-Lei n.º 42/2005, publicado no Diário da República, 1.ª série, n.º 37, de 22 de fevereiro

Decreto-Lei nº 49/2005, publicado no Diário da República, 1.ª série, n.º 166, de 30 de agosto

Decreto-Lei n.º 74/2006, publicado no Diário da República, 1.ª série, n.º 60, de 24 de março.

Decreto-Lei n.º 43/2007, publicado no Diário da República, 1.ª série, n.º 38, de 22 de fevereiro

Decreto-Lei n.º 79/2014, publicado no Diário da República, 1.ª série, N.º 92, em 14 de maio

Despacho n.º 10914-A/2022, publicado no Diário da República, 2.ª série, nº 174, de 8 de setembro de 2022

Decreto-Lei n.º 80-A/2023, publicado no Diário da República, 1.º série, n.º173, de 6 de setembro

Anteprojeto de DL 297/XXIII/2023. Em consulta pública.

Published

2024-01-24

How to Cite

Leite, T., Valente, B., & Campos, J. (2024). The development of skills in a Degree in Basic Education – the perspective of graduates and teachers. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 14(1), e382. https://doi.org/10.25757/invep.v14i1.382