The development of skills in a Degree in Basic Education – the perspective of graduates and teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v14i1.382

Keywords:

Degree in Basic Education, Skills, Employability

Abstract

This article aims to characterize the skills that graduates, and teachers report being promoted in the Degree in Basic Education at a Higher Education institution and to understand how graduates evaluate the conditions of access to the job market conferred by the degree.

To this end, at the end of the 2021/2022 academic year, a questionnaire was administered to which 108 graduates and 37 teachers responded. To categorize open responses, mixed procedures were used.

Skills related to the development of teaching and learning are the most mentioned by both teachers and graduates. While skills associated with the professional, social, and ethical dimensions are the second most reported among graduates, in teachers' responses the second most visible dimension concerns lifelong professional development.

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Author Biographies

Teresa Leite, CIED, Escola Superior de Educação de Lisboa do Instituto Politécnico de Lisboa

Teresa Leite é professora coordenadora aposentada da Escola Superior de Educação de Lisboa do Instituto Politécnico de Lisboa e Doutora em Educação, com especialização na área de Formação de Professores pela Universidade de Lisboa. Participou em projetos nacionais e internacionais na área de formação de professores, currículo do ensino básico e inclusão de alunos com necessidades educativas especiais.

Bianor Valente, Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa; Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais

É professora adjunta na Escola Superior de Educação de Lisboa do Instituto Politécnico de Lisboa e presidente do Departamento de Formação e Investigação em Currículo e Didáticas. É Doutorada em Educação, com especialização em Didática das Ciências pela Universidade de Lisboa. Tem desenvolvido trabalho de formação e de investigação no âmbito da formação de professores e no âmbito da Didática das Ciências.

Joana Campos, Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa; CIES-ISCTE

É professora adjunta na Escola Superior de Educação de Lisboa do Instituto Politécnico de Lisboa, licenciada em Sociologia pela FCSH-UNL e mestre em Educação pela UCP. Tem desenvolvido trabalho de investigação no âmbito dos processos de profissionalização de grupos profissionais da educação, como os professores, animadores socioculturais e educadores sociais.

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Anteprojeto de DL 297/XXIII/2023. Em consulta pública.

Published

2024-01-24

How to Cite

Leite, T., Valente, B., & Campos, J. (2024). The development of skills in a Degree in Basic Education – the perspective of graduates and teachers. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 14(1), e382. https://doi.org/10.25757/invep.v14i1.382

Issue

Section

Artigos