Map of Sights: Intervention Practices in Artistic and Cultural Mediation at the Arts Space of the Polytechnic Institute of Lisbon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v14i2.364

Keywords:

Project in Artistic and Cultural Mediation, Cultural engagement, Creative processes, Information and Communication Technologies

Abstract

Abstract

The present study, developed in the year 2021, during the Covid-19 pandemic in Portugal, aimed to make the Arts Space of the Polytechnic Institute of Lisbon (Espaço Artes do IPL) known to the community of the School of Education (ESELx), through a project in Artistic and Cultural Mediation (MAC) in the digital plan and to remove the symbolic distance that existed between them. The intervention proposal had as a starting point the exhibition of Scientific Drawing and Illustration of the students of the Degree in Visual Arts and Technology of ESELx, which sought to awaken in the participants new ways of relating with the exhibited works through processes of interpretative composition based on the photographic language. The result of this activity was the creation of the virtual gallery Map of Sights (Mapa de Olhares). The project reinforced that it is possible for the mediator to adapt to unpredictability through different models of communication and participation. On the other hand, the various stimuli launched in the activities gave rise to dynamic compositions and motivated the inter-relationship of the groups. The need to build a network of local partners to facilitate the access of groups for whom creative activities and social connection are preconditions for cultural involvement was also identified. Finally, some of the contradictions in the use of Information and Communication Technologies (TIC) in the MAC projects were discussed.

Keywords: Project in artistic and cultural mediation, cultural engagement, creative processes, Information and Communication Technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana Gouveia Faria, Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa

Mestranda em Educação Artística na Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa. Licenciada em Mediação Artística e Cultural na Escola Superior de Educação de Lisboa. Participa no projeto ENTRE: Investigação em Mediação Artística e Cultural no âmbito do CIED/ESELx. É mediadora cultural no Centro de Arte Moderna Gulbenkian (CAM).

Os interesses de investigação e de intervenção centram-se nas temáticas ligadas a projetos colaborativos e de intervenção em Mediação Artística e Cultural, ao discurso dos mediadores culturais em museus de arte moderna e contemporânea, à curadoria participativa e à participação cultural.

References

Barriga, B.S. (2007). “Plano de Acção Educativa: Alguns Contributos para a sua elaboração.” In Serviços Educativos na Cultura, editado por Sara Barriga, e Susana Gomes da Silva, 44–56. Coleção Públicos 2. Lisboa: Setepés. Consultado em http://www.slideshare.net/JDLIMA/coleco-pblicos-servios-educativos.

Bidarra, J. (2012). Novos Ambientes Multimédia na aprendizagem a distância: instrumentos, experiências e reflexões in TIC na Educação: Perspetivas de Inovação. Centro de Competência Universidade do Minho.

Ferreira, C. (2014). O envolvimento cultural comunitário, in Paisagens Socioculturais Contemporâneas. Cescontexto. Centro de Estudos Sociais, Universidade de Coimbra. Consultado em

https://eg.uc.pt/bitstream/10316/81037/1/O%20envolvimento%20cultural%20comunit%C3%A1rio.pdf

Guerra, I. (2002) Fundamentos e Processos de Uma Sociologia de Ação: O Planeamento em Ciências Sociais. Cascais: Publicações Universitárias e Científicas

Gonçalves, A. (2012). O Papel das TIC na Escola, na Aprendizagem e na Educação. Dissertação de mestrado em Comunicação, Cultura e Tecnologias de Informação. ISCTE. Instituto Universitário de Lisboa.

Instituto Politécnico de Lisboa. IPL. (2021). Espaço-Artes – Politécnico de Lisboa. Disponível em https://agendacultural.ipl.pt/venue/espaco-artes-politecnico-lisboa/

Immordino-Yang, M. & Damasio, A. (2007). We Feel, Therefore We Learn: The Relevance of Affective and Social Neuroscience to Education. Journal Compilation International Mind, Brain, and Education Society and Blackwell Publishing, Inc. Volume 1—Number 1. P. 3

Johann, M. & Roratto, L. (2011). A dimensão educativa da mediação artística e cultural: a construção do conhecimento através da apreciação na presença da obra. LAV - Revista Digital do Laboratório de Artes Visuais. No 7. Disponível em https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/3071/2154

Leal, Ana. (2017). Os museus de arte na era da revolução digital: considerações sobre os processos de mediação, educação e espetáculo. Dissertação de Mestrado em Estudos Artísticos apresentada à Faculdade de Letras. Universidade de Coimbra.

Kupiec, A., Neitzel, A., & Carvalho,C. (2014). A mediação cultural e o processo de humanização do homem. Antares: Letras e Humanidades, vol.6, n°11.

Lévi, P. (1999). Cybercultura. Editora 34.

Piaget, J. (1970). Psicologia e pedagogia. Editora Forense Universitária.

Rancière, J. (2010). O espectador emancipado. Orpheu Negro.

Sancho, J. (2009). La transformación de las tecnologías de la información y la comunicación en tecnologías de la educación: componentes de un camino incierto. Revista Diálogo Educacional, 9(28), 651-669.

https://www.redalyc.org/pdf/1891/189114443017.pdf

Serrano, G. (2008). Elaboração de Projetos Sociais. Casos práticos. Coleção Educação e Trabalho Social. Porto Editora.

Published

2024-01-24

How to Cite

Gouveia Faria, M. (2024). Map of Sights: Intervention Practices in Artistic and Cultural Mediation at the Arts Space of the Polytechnic Institute of Lisbon. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 14(2), e364. https://doi.org/10.25757/invep.v14i2.364