The Mediation and the mediator: reflections on artistic-pedagogical experiences

Authors

  • Robson Rosseto Universidade Estadual do Paraná - Unespar https://orcid.org/0000-0002-7905-9819
  • Victor Emanuel Carlim Universidade Estadual do Paraná - Unespar, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v14i2.353

Keywords:

Artistic Mediation, Artistic-Pedagogical Experience, Spectators

Abstract

The present study draws a parallel and identifies the crossings between artistic mediation in the field of visual arts and theater, based on the artistic-pedagogical experiences of one of the researchers in this research as a mediator at the Solar do Barão museum and in a certain curricular discipline of the Theater Course at the State University of Paraná – Unespar, Brazil.

The results underline that mediation provides possibilities for enriching experiences to the spectator, in order to expand their artistic-cultural repertoire, stimulating their perceptive development by providing contacts with other knowledge that are produced in the social context and that, when shared, are apprehended as different knowledges.

In this sense, the mediation processes of a work are invented so that the spectator becomes a more active participant in the process of fructification, since he thinks, creates, imagines and transits through various senses and meanings.

 

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Author Biographies

Robson Rosseto, Universidade Estadual do Paraná - Unespar

Ator, diretor teatral e professor do Programa de Pós-Graduação em Artes – PPGARTES (Mestrado Profissional) e do Curso de Licenciatura em Teatro, da Universidade Estadual do Paraná – Unespar, campus de Curitiba II, Brasil. Doutor em Artes da Cena pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP e Mestre em Teatro pela Universidade Estadual de Santa Catarina – UDESC. Líder do Grupo de Pesquisa Arte, Educação e Formação Docente (CNPq/Unespar) e coordenador do GT Pedagogia das Artes Cênicas da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas – ABRACE.

Victor Emanuel Carlim, Universidade Estadual do Paraná - Unespar, Brasil

Ator, arte-educador, Mestre em Artes e graduado em Licenciatura em Teatro pela Universidade Estadual do Paraná

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Published

2024-01-24

How to Cite

Rosseto, R., & Carlim, V. E. (2024). The Mediation and the mediator: reflections on artistic-pedagogical experiences. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 14(2), e353. https://doi.org/10.25757/invep.v14i2.353