Teaching typologies in the curriculum design of the Degree in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v13i1.344

Keywords:

Bachelor´s course in Basic Education, Initial teacher training, Bologna Process, Student-centered learning, Active learning

Abstract

The present study sought to understand whether the curricula design of the Bachelor´s course in Basic Education (BE) reflect concerns about active learning. To this end, a comparative analysis was undergone of the study plans of 25 BE programs available regarding the type of instruction foreseen. The results reveal: i) a predominance of theoretical-practical hours in all courses; ii) a reduced or non-existent number of lecture hours in most courses; iii) a percentage of training and fieldwork hours of less than 10% of the total contact hours in all courses; iv) differentiated positions regarding the weight of the tutorial orientation; v) different understandings of what fieldwork and internship mean.

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Author Biographies

Mariana Feio, Agrupamento de Escolas Passos Manuel

Professora do ensino básico no Agrupamento de Escolas Passos Manuel em Lisboa e professora adjunta convidada na Escola Superior de Educação de Lisboa do Instituto Politécnico de Lisboa. É Doutorada em Educação, com especialização em Formação de Professores pela Universidade de Lisboa. Tem desenvolvido trabalho de formação e investigação no âmbito da formação de professores e no âmbito da Ética e Cidadania.

Bianor Valente, Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa

Professora adjunta na Escola Superior de Educação de Lisboa do Instituto Politécnico de Lisboa e presidente do Departamento de Formação e Investigação em Currículo e Didáticas. É Doutorada em Educação, com especialização em Didática das Ciências pela Universidade de Lisboa. Tem desenvolvido trabalho de formação e de investigação no âmbito da formação de professores e no âmbito da Didática das Ciências.

Teresa Leite, Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa

Professora coordenadora na Escola Superior de Educação de
Lisboa do Instituto Politécnico de Lisboa e Doutora em Educação, com
especialização na área de Formação de Professores pela Universidade de
Lisboa. Participou em projetos nacionais e internacionais na área de formação
de professores, currículo do ensino básico e inclusão de alunos com
necessidades educativas especiais.

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Published

2023-03-28

How to Cite

Feio, M., Valente, B., & Leite, T. (2023). Teaching typologies in the curriculum design of the Degree in Basic Education. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 13(1), 97–115. https://doi.org/10.25757/invep.v13i1.344

Issue

Section

Artigos