The profile of Portuguese lecturers of Portuguese as a Foreign Language in mainland China

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v12i1.314

Abstract

Portuguese as a Foreign Language (PFL) teaching has flourished in Chinese territory due to the deepening of socio-economic and diplomatic relations with Portuguese-speaking countries. Learning Portuguese has been synonymous with competitiveness and employability for Portuguese students in more than fifty higher education institutions across China. Due to the rapid growth of Portuguese teaching and the territorial extension, there are particularities of the PFL in China that still lack a detailed and descriptive analysis. In this context, this article aims to understand the profile of Portuguese teachers in mainland China. Based on questionnaires with lecturers, the main findings of this study reveal aspects such as the quantitative dimension, academic, and professional training, geographical distribution, or the current employment situation of these lecturers, affected, in many cases, by the effects of the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

André, C. A. (2016). O Português na China: passado, presente e futuro. In Uma Língua para ver o mundo. Olhando o Português a partir de Macau (pp. 189-215). Instituto Politécnico de Macau.

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. (6a ed.). Atlas.

Gonçalves, L. (2019). Breve perfil de docentes a lecionar na China Continental. In Y. Qiaorong & F.D. Albuquerque (Org.), O ensino do português na China: parâmetros e perspectivas (pp. 329-352). Edufrn.

Günther, H. (2006). Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão? Psicologia: Teoria e Pesquisa, 22(2), 201-210.

Direção-Geral de Estatísticas da Educação e Ciência (2020). Perfil do Aluno 2018/2019. https://www.dgeec.mec.pt/np4/97/%7B$clientServletPath%7D/?newsId=147&fileName=DGEEC_DSEE_2020_PERFIL_DO_ALUNO_1819.pdf

Jatobá, J. (2020). Política e Planejamento Linguístico na China: Promoção e Ensino da Língua Portuguesa [Tese de Doutoramento, Universidade de Macau]. Repositório Institucional da Universidade de Macau. https://library.um.edu.mo/lib_info/newbooks_pt/all

Li, C.S. (2017). A língua portuguesa e a estratégia económica de “Uma Faixa e Uma Rota”. In C. A. André & R. Pereira (Coord.), Actas do 3.º Fórum Internacional do Ensino da Língua Portuguesa na China (pp. 3–24). Instituto Politécnico de Macau.

Li, C.S. (2018). Inspiração histórica: o ensino da língua portuguesa e a China moderna. In C. A. André, R. Pereira & L. Inverno (Coord.), Actas do 4.º Fórum Internacional do Ensino da Língua Portuguesa na China (pp. 3–22). Instituto Politécnico de Macau.

Lumdsen, J. (2007). Online questionnaire design guidelines. In R. Reynolds, R. Woods & J. Baker (Eds.), Handbook on research electronic surveys and measurements (pp. 44-64). Idea Group.

Pires, M. J. (2021a). Português Língua Estrangeira na China: o ensino remoto emergencial nos primeiros tempos de Covid-19. Scripta, 25(53), 536-561.

Pires, M. J. (2021b). Role-Play como estratégia de ensino de língua: a perspetiva de estudantes de Português na China. Revista Internacional em Língua Portuguesa, 40, 35-51.

Ramos, L. F. (2020). “Na China é impressionante: 50 universidades ensinam português a 5000 alunos”. https://www.dn.pt/edicao-do-dia/05-mai-2020/na-china-e-impressionante-50-universidades-ensinam-portugues-a-5000-alunos-12138499.html

Sousa, M., & Baptista, C. (2012). Como Fazer Investigação, Dissertações, Teses e Relatórios - Segundo Bolonha. (3ª ed.). Edições Lidel.

Yan, Q. (2019). O desenvolvimento do ensino de português na China: história, situação atual e novas tendências. In Y. Qiaorong & F.D. Albuquerque (Org.), O ensino do português na China: parâmetros e perspectivas (pp. 329-352). Edufrn.

Ye, Z. (2014). Algumas Considerações sobre a Expansão do Ensino da Língua Portuguesa na China. In M. J. Grosso & A. P. Godinho (Eds.), O Português na China: Ensino e Investigação (pp. 42-54). Edições Lidel.

Castelo, A., & Sun, Y. (2020). Retrato actual do ensino e certificação de PLNM no ensino superior da China. In Z. Yunfeng, I. P. Lopes & A. Castelo (Eds.), 中國高等院校葡萄牙語教學發展報告藍皮書 (1960-2020) Livro Azul - Relatório sobre o Ensino do Português em Instituições de Ensino Superior da China (1960-2020) (pp. 22-65). Instituto Politécnico de Macau.

Zhao, H., & Zhao, J. (2015). Ensino de Português na China: da explosão ao amadurecimento. In C. André & C. Lin (Coord.), Atas do 2º Fórum Internacional de Ensino da Língua Portuguesa na China (pp. 37-54). Instituto Politécnico de Macau.

Published

2022-03-29

How to Cite

João Pires, M. (2022). The profile of Portuguese lecturers of Portuguese as a Foreign Language in mainland China. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 12(1), 79–96. https://doi.org/10.25757/invep.v12i1.314

Issue

Section

Artigos