The conceptions of trainee teachers on the teaching of History of the Present in Portugal and its relationship with citizenship education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25757/invep.v14i1.397

Keywords:

Teaching the present tense, Periodisation, Temporality of history, Basic education teacher training

Abstract

This article is an analysis of the ideas and conceptions of trainee teachers about the teaching of the History of the Present of Portugal and its relationship with citizenship education. First, we look at their conceptions of the concept of History of the present. Secondly, the periodisation they use to refer to the historical process is mentioned and analysed, identifying facts and events that they consider to be part of the period. Thirdly, the ideas on the teaching of this historical period and how it enables the promotion of citizenship competences that allow students to develop skills to understand the dynamics of present-day Portugal are discussed.

This qualitative research is part of the field of Didactics of Social Sciences in the line of teacher training and citizenship education. The sample is made up of 21 students in the first and second years of basic education in History and Geography. Data collection was carried out through the application of a questionnaire, the development of a focus group and a documentary analysis.

The main results indicate that the students consider that both their academic training and their personal experiences shape the conceptions they have about the present. In addition, they recognise that the analysis of the current complexities of the country are fundamental in the construction of a critical and democratic citizenship.

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Author Biographies

Francisca Carolina Díaz Zúñiga, Universidade Autónoma de Barcelona

Doutoranda em Educação, no domínio da Didática das Ciências Sociais, Universidade Autónoma de Barcelona, Espanha. Licenciada em História, Universidade Diego Portales, Chile. Licenciatura em Educação e Pedagogia em História e Ciências Sociais, Universidade Nacional Andrés Bello, Chile. Diploma em Património Cultural, Universidade de Santiago do Chile. Mestrado em História, menção em História do Chile, Universidade de Santiago de Chile. Mestrado em Investigação Educativa, menção em Didática das Ciências Sociais, Universidade Autónoma de Barcelona, Espanha.

Maria João Barroso Hortas, Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa

Doutora em Geografia Humana pela Universidade de Lisboa e em Educação pela Universidade Autónoma de Barcelona. Docente da Escola Superior de Educação do Politécnico de Lisboa. Leciona no âmbito das metodologias de ensino do Meio Social e da História e Geografia na formação inicial de professores (6-12 anos) e de educadores de infância. Investigadora do Centro de Estudos Geográficos, IGOT, Universidade de Lisboa, desenvolvendo projetos nacionais e internacionais na área da Geografia Humana, imigração e integração socioeducativa de crianças e jovens de origem imigrante.

Alfredo Gomes Dias, Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa

Licenciado em História, doutorado em Geografia Humana pela Universidade de Lisboa (2012) e em Educação pela Universidade Autónoma de Barcelona (2019). Investigador do Centro de Estudos Geográficos do Instituto de Geografia e Ordenamento do Território da Universidade de Lisboa. Professor-Adjunto da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Lisboa. Professor de disciplinas científicas no âmbito das metodologias de ensino do Estudo do Meio Social e da História e Geografia nos cursos de formação inicial de professores do Ensino Básico (6-12 anos).

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Published

2024-05-13

How to Cite

Zúñiga, F. C. D., Hortas, M. J. B., & Dias, A. G. (2024). The conceptions of trainee teachers on the teaching of History of the Present in Portugal and its relationship with citizenship education. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, 14(1), e397. https://doi.org/10.25757/invep.v14i1.397